Den Nya Välfärden

Olagligt stöd på 14,5 miljoner kronor i Toppfrysaffären

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 16:37 CET

EU-kommissionen har nu beslutat att försäljningen av Toppfrys innebar ett stöd på 14,5 miljoner kronor. Fabriken såldes av Vänersborgs kommun till Hammar Nordic Plugg AB för 8 miljoner kronor men EU-kommissionen beräknar fastighetens värde till 21 miljoner kronor. Utöver detta har kommunen gett hyresstöd om 1,5 miljoner kronor.

– Ett fåtal politiker och tjänstemän har känt till omständigheterna i affären och mörkat för kommunfullmäktige. Det är odemokratiskt, säger Micha Velasco, Företagarombudsman vid Den Nya Välfärden.

– Försäljningen genomfördes av ett kommunalt bolag. Beslutet att sälja gick därför inte att överklaga utan Den Nya Välfärden var tvungna att vända sig till EU-kommissionen för att få rätt, säger Micha Velasco.

FÖRETAGAROMBUDSMANNEN verkar, på initiativ av tankesmedjan Den Nya Välfärden, för ett bättre företagarklimat. Arbetet sker genom utredning och publicering av konkreta exempel på brister i företagarklimatet. Företagarombudsmannen har en styrelse med företagare, ekonomer och publicister som på ideell basis leder verksamheten.