Kaolin

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2016 14:50 CEST

Ole Morten Rokvam

9.4 – 27.4 2016

Den norske keramikern Ole Morten Rokvam arbetar skulpturalt med inspiration från både arkitektur, maskindelar och industrimiljöer. Funktionen har sällan någon betydelse även om hans objekt ofta har en referens till något som på ett eller annat sätt har en tydlig funktion. Hans kannor går trots detta ofta att använda till matolja, vin eller vatten.

De senaste fem åren har Ole Morten Rokvam fokuserat mycket på ytan och bränningsteknik. De flesta av verken är gjorda av gjuten porslin och brända på hög temperatur (1320-1350 c) i en vedeldad eller anagama-ugn i reducerande atmosfär. Till sin utställning har han arbetat mycket med engober men låter även lerans råa yta fånga upp lågornas dans över föremålen i ugnen. Varje objekt blir unik och berättar på så sätt en historia om processen i ugnen.

Ole Morten Rokvam är verksam i Risör där han även driver eget galleri. Han är utbildad vid Indiana State University (1984–1989) och Southern Methodist University i Dallas, Texas (1995-1997). Han finns representerad hos Vestlandske kunstindustrimuseum i Bergen, Risør kommun, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim, Nasjonalmuseet och Kunstindustrimuseet i Oslo. Han har ställt ut i både Norge, USA, Nya Zeeland och Tyskland.

I samband med sin utställning håller Ole Morten Rokvam en öppen föreläsning
Fredag den 8 april kl. 18.30

o.s.a till Kaolin senast den 7/4.
Fritt inträde, vin finns till självkostnadspris.

Välkomna på vernissage lördagen den 9 april, kl. 11-16

Kaolin bildades 1978 då en grupp keramiker gick ihop, startade ett kooperativ och öppnade butik med galleri vid Mariatorget i Stockholm. Man tog sig namnet Kaolin efter berget Gaolin i Kina, den plats där man en gång fann den rena finkorniga kaolinleran som ingår både i lera och i glasyr.
Idag, 35 år senare blomstrar fortfarande Kaolins verksamhet i samma vackra lokaler på Hornsgatspuckeln och några av de medlemmar som var med från starten är fortfarande aktiva i kooperativet.

Vi har befäst vår position som det enda renodlade keramikgalleriet i Sverige och utvecklats till en mötesplats för både konstföreningar, samlare och keramikälskare. De tjugoen keramiker som Kaolin idag består av arbetar med både brukskeramik och skulptur vid sidan av utsmyckningar i offentliga sammanhang, undervisning och andra uppdrag.

I galleriet visar vi separatutställningar med framförallt inbjudna gästutställare men även med kaolins medlemmar. Vi visar både svenska och utländska keramiker och de senaste åren har vi särskilt satsat på gästutställare från våra nordiska grannländer. Kaolin vill gärna fånga in den nya och experimentella keramikkonsten i vår utställningsverksamhet samtidigt som vi vill lyfta fram det traditionella högklassiga hantverket och det gedigna bruksgodset. Vi har regelbundet grupputställningar kring olika teman och i vårt lilla gallerirum, Projektrummet, visar vi mindre utställningar där konstnärerna arbetat mer kring ett projekt eller vill visa sitt examensarbete.

Kaolin anordnar regelbundet öppna föreläsningar med inbjudna föreläsare och vi har även privata visningar för konstföreningar, skolor och företag.