LinkMed

Olerup SSP kit för HLA-typning får klartecken från regulatoriska myndigheterna i Kanada

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 09:32 CEST

Olerup SSP AB, ett av LinkMed helägt bolag, har fått sina kit för HLA-typning godkända av den kanadensiska regulatoriska myndigheten Health Canada. Detta innebär att typningskiten som fram till idag sålts i forskningsändamål nu kan marknadsföras och säljas till ett större antal kliniker.

Health Canada, motsvarigheten till svenska Läkemedelsverket, godkände produkterna för in vitro diagnostik med eller utan inkluderat Taq enzym.

Olerup SSP erhöll ett godkännande från amerikanska myndigheten FDA tidigare under året vilket innebär att bolaget nu har sina produkter godkända i hela Nordamerika.

För ytterligare information kontakta:
Olle Olerup, VD Olerup SSP AB tel: 08 - 717 88 27
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed AB tel: 08 - 508 939 93
Se även www.linkmed.se

LinkMed utvecklar life science-företag tillsammans med innovatörer och andra finansiärer. Genom att tillföra managementkompetens och kapital har LinkMed skapat en portfölj med tolv bolag, varav fyra inom läkemedelsutveckling och bioteknik och åtta inom diagnostik och medicinteknik. LinkMeds roll förändras när företagen utvecklas. Största ägare är FastPartner, Koncentra Holding och grundaren Ingemar Lagerlöf. LinkMed är noterat på OMX Nordiska Börsen under Small Cap-bolag (ticker: LMED).