OLIKA

OLIKA - samhällskapitaliser?

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 09:49 CEST

Läs barnböcker på Berns!

OLIKA har blivit utvalda av Veckans Affärer att representera företag som de klassar som "samhällskapitalister" på Social Capitalist Award 2012. Därför hittar du både oss och våra böcker på Berns onsdagen den 5 september.

"Det känns så klart väldigt kul", säger Marie Tomicic. "Särskilt med min bakgrund som forskare inom förändring och ledarskap inom näringslivet. Jag vet ju att det krävs vilja och klarsynthet för att arbeta med de här frågorna inom affärsvärlden och är glad att det uppmärksammas."

Sedan starten 2007 har OLIKA valt att bidra till samhället genom att göra etiskt försvarbara val. Böckerna OLIKA ger ut ska spegla samtidens mångfald och bidra till fler möjligheter för alla. Självfallet produceras dessa miljövänligt och i vår geografiska närhet. För OLIKA finns det mål som ligger bortom bokslut och budgetrapporter.
"Vi ser oss som samhällsentreprenörer på OLIKA. Vi skapar lön åt oss själva och vinst till samhället", säger Marie Tomicic.

Samtidigt har OLIKA valt att ha en tydlig röst i samhällsdebatten i frågor som rör värderingar kring jämställdhet, jämlikhet och demokrati.
"När vi debatterade kring att ett annat förlag gav ut tidningar för barn som motverkar allt det arbete som övrigt samhälle kämpar med rörande jämställdhet så uppkom frågan: Kan ett företag både vara aktivt på en öppen marknad och debatterande? Vårt svar är ja. Företag är aktörer i ett samhälle och har möjlighet att påverka på flera olika sätt", säger Karin Salmson på OLIKA.

OLIKA för ständigt samtal kring maximerad vinst visavi samhälleliga ansvar och hur vi kan förstärka andra företags CSR-arbete på ett sätt som både stärker företaget och samhället.
"Det är viktigt att vara konsekvent och även om vi tror på att debattera och att lyfta fram de möjligheter som de stora företagen har att göra stor skillnad, så vet vi ju att vi måste gå först i ledet. Så trots att det är dyrare väljer vi till exempel att bara trycka miljömärkt i vår geografiska närhet", berättar Karin Salmson vidare.

OLIKA agerar idag främst som barnboksförlag men ger även ut metodlitteratur, samt utbildar och föreläser. Dessutom arbetar OLIKA med specialproduktioner för företag som vill stärka sin position gentemot kategorin familj.

Social Capitalist Award äger rum på Berns den 5 september och för sjätte året i rad delar Veckans Affärer ut pris till förebilder som genom sitt företagande bidrar till att lösa samhällsproblem. De kategorierna är Årets Samhällskapitalist, Årets Samhällsentreprenör och Årets Samhällsintraprenör.

Ps. Följ oss på facebook så missar du inget viktigt!

OLIKA fick Rättvisepriset 2012!
Juryns motivering:
“Med en vision om ett öppnare, mer rättvist och mer inkluderande samhälle gör årets vinnare av Rättvisepriset en insats för att fler barn ska känna igen sig i böcker, skapa sig en positiv självbild och på så sätt bli delaktiga i samhället. De har sett bristerna i sin bransch och agerar modigt för att den mångfald som finns i samhället idag ska återspeglas "

OLIKA förlag ger ut böcker som speglar samtidens mångfald i sätt att leva och sätt att vara. Våra böcker motverkar stereotypa föreställningar om sådant som kön, etnicitet och funktionsnedsättningar genom att självklart och likvärdigt spegla olikheter. Vi arbetar efter devisen OLIKA barn LIKA värde. OLIKA väljer dessutom att bara ge ut miljömärkt och trycker i vår geografiska närhet. Sedan starten 2007 har vi gett ut över 50 titlar i inbundet format och vårt egna bilderpocketformat. OLIKA drivs av Karin Salmson och Marie Tomicic.

böcker ut & in
ut med stereotyper - in med möjligheter

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter