Olingo Consulting AB

Konsult & utbildningsföretaget Olingo öppnar kontor i Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2013 10:55 CET

IT-KONSULTER I lågkonjunktur är det många som drar i bromsen. Konsultföretaget Olingo går mot strömmen och etablerar nytt kontor i Göteborg.

- De organisationer som inte hanterar förändring effektivt kommer inte att överleva. Det påstår Ola Källgården, VD för Olingo Consulting som i februari etablerar kontor i Göteborg.  - Det starkaste skälet till att utveckla Service Management (tjänsteorientering) och IT governance (IT-styrning) är att förbereda organisationen för förändring.

Fler och fler företag inser nyttan med effektiv IT governance och Service Management. De företag som kan förtydliga och effektivisera sina tjänster och sin tjänsteleverans, både externa och interna, har ett försprång gentemot sina konkurrenter. Behovet av expertis är, trots vikande konjunktur, fortsatt stor.

- I rollen som CIO har jag provtryckt många av regionens managementkonsulter och det är få som har haft förmågan att förstå CIOns verklighet och kunna omsätta den i konkreta lösningar och inte bara papperstigrar, säger Freddie Larsson som från och med den 1 februari 2013 blir Olingos regionansvarig i Göteborg. Freddie kommer närmaste från en CIO-roll på Xdin AB.

- Det ska bli utmanande och roligt att etablera Olingo i Göteborg. Jag har under en längre tid följt Olingo och imponerats av deras förmåga att leverera konkret nytta till sina kunder. Det som skiljer Olingo från andra konsultbolag jag jobbat med är deras personliga engagemang och vilja att knyta nära relationer till sina kunder. Olingo är storviltsjägaren som älskar att fälla papperstigrar, säger Freddie. Målet är att inom två år göra Olingo till marknadsledande inom Service Management i Göteborg.

Utöver konsulttjänster erbjuder Olingo utbildningar inom Service Management, främst ramverket ITIL.