Folkpartiet

Olle Schmidt (fp): EU kan rädda liv

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 13:17 CET

Olle Schmidt (fp) om kampanjen "112 petition"
"EU kan rädda liv"

Idag lanserades kampanjen "112 petition" på en presskonferens i Bryssel. Folkpartiets Europaparlamentariker Olle Schmidt deltog och han är en av de drivande krafterna bakom projektet som vill ha ett effektivt larmnummer, 112, över hela EU.

– En undersökning visar att 97 procent av alla svenskar vet var de ska ringa om en olycka inträffar hemma i Sverige, men bara 41 procent vet vilket nummer som gäller i övriga EU, säger Olle Schmidt.

www.112petition.eu ska kampanjen samla in namnunderskrifter för att lyfta frågan i EU. Schmidt vill uppmana alla att gå in och skriva under.

– Detta är ett exempel på en fråga där EU verkligen kan och bör göra skillnad. Det är oansvarigt att öppna gränser och låta varor och människor flöda utan att se till att det finns ett effektivt nummer att ringa om olyckan skulle vara framme. I en nödsituation ska ingen behöva lägga tid och kraft på att fundera över var hjälpen finns. Det här initiativet kan rädda liv, säger Schmidt.

Anders Ekberg

Bild på Olle Schmidt för fri publicering finns på www.folkpartiet.se/schmidt