Folkpartiet

Olle Schmidt (FP): EU-kommissionen vägrar villkora biståndet till Eritrea

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2009 10:58 CEST

- EU:s biståndskommissionär Louis Michel sa under måndagen att EU inte kommer att villkora biståndet till Eritrea. Det är helt fel väg att gå. EU måste skicka kraftiga signaler till diktaturen i Asmara att vi inte tolererar att de spärrar in våra medborgare utan rättegång.

Det säger Olle Schmidt, europaparlamentariker (FP), med anledning av samtalen som just nu pågår i Prag mellan EU och ACP-staterna, där länder från Afrika, Västindien och Stillahavsförsamlingen ingår. Folkpartiets Olle Schmidt deltar i förhandlingarna som igår, måndag, handlade om den svenske journalisten Dawit Isaak som sitter olovligt fängslad i Eritrea.

- Däremot lovade Michel att återigen tala med Bildt och han sa också att president Afewerki tidigare sagt att frågan om Isaak skulle lösas bilateralt mellan Eritrea och Sverige.

- Den eritreanske ambassadören till EU, som också är i Prag, vill att jag ska be om ursäkt för att jag kallat hans land för en diktatur. Det kommer jag inte att göra förrän de tillåter fria val och Isaak släpps fri, avslutar Schmidt.

Olle Schmidt, europaparlamentariker (FP)

0705- 341064, olle.schmidt@europarl.europa.eu

Rikard Westerberg, kanslichef (FP) i Europaparlamentet

+32 476767543, olle.schmidt-assistant@europarl.europa.eu