Folkpartiet

Olle Schmidt (fp) om Ansvarskommitténs slutbetänkande: Nu tar vi Sverige in i den moderna eran

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 11:29 CET

Idag överlämnade Ansvarskommittén, som utrett Sveriges framtida organisation, sitt slutbetänkande till kommunminister Mats Odell. Olle Schmidt, europaparlamentariker, har varit folkpartiets representant i utredningen.

– Världen förändras med en enorm fart. Det är glädjande att vi äntligen får en reform som tar det svenska samhället in i den moderna eran, säger Schmidt.

Schmidt har lämnat ett särskilt yttrande till betänkandet där han beklagar att utredningen inte innehåller tankar om en nationell rättighetslagstiftning för sjukvården.

– Man bör alltid vara försiktig med vad man lovar, men jag hade gärna sett en tydligare lagstiftning om patienters rättigheter; som en vårdgaranti eller statlig minimistandard för äldreomsorgen. I ett land där halva BNP går till offentlig sektor behövs tydligare fokus inte bara på kvalitén, utan också tillgängligheten på vården, säger Schmidt.

Olle Schmidt är optimistisk om vad betänkandet kommer att leda till.

– En anledning till att Ansvarskommitténs uppdrag var nödvändigt är att medborgarnas förväntningar på välfärdsstaten hela tiden växer. Kungariket Sverige under Fredrik Reinfeldt kräver en annan organisation än den som Axel Oxenstierna grundade. Nu gäller det att alla nivåer och aktörer tar ansvar. Vi kan inte gräva ned oss i gamla politiska skyttegravar längre, säger Schmidt.

Anders Ekberg, kanslichef för folkpartiets Brysselkansli

Bilder på Olle Schmidt för fri publicering finns på www.folkpartiet.se/schmidt