SICK AB

OLM hänger med i svängarna

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2011 08:00 CEST

SICK presenterar OLM200, en kamerabaserad avståndsmätare med PROFIBUS-gränssnitt som bestämmer position och hastighet av kranar, traverser och transportörer. OLM200 ger mycket exakta mätvärden både på raksträckor och i kurvor. Avståndsmätaren fungerar för banor som är upp till 10 km långa där man behöver mäta hastigheter upp till 10 meter per sekund. Förutom för ren positionering kan OLM användas som kollisionsskydd för kranar och transportörer. Det kamerabaserade systemet, fritt från rörliga delar, gör OLM till en mycket robust sensor. Detta förstärks av att huset är tillverkat i metall.

Mer information om OLM: http://www.sick.com/se/sv-se/home/products/product_portfolio/distance_sensors/Pages/linear_measurement_sensors.aspx

Kort om SICK:
SICK är en av världens ledande leverantörer av sensorbaserade lösningar för industrin. För industriautomation och logistik har företaget marknadens bredaste sortiment av fotoceller och givare, smarta helhetslösningar för en säker industrimiljö och system för automatisk identifiering. Inom processautomation erbjuder företaget lösningar för miljömätning, analys och processapplikationer.

Koncernen SICK, med huvudkontor i Tyskland, har en global närvaro med nästan 50 dotterbolag samt ett stort antal generalagenter. Det svenska dotterbolaget, SICK AB, har huvudkontor i Vårby, Stockholm.