Schibsted AB

Olof Brundin ny chef för Redaktionell Utveckling på Schibsted

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 10:40 CEST

Schibsted Sverige anställer Olof Brundin som ny chef för Redaktionell Utveckling. Olof Brundin kommer från Aftonbladet där han senast varit anställd som andreredaktör på kvällstidningen.

Tillsammans med ledningarna på Svenska Dagbladet och Aftonbladet, som båda ingår i Schibstedkoncernen, kommer Olof Brundin att arbeta med utvecklingen av morgondagens mediehus. Vidare kommer Olof Brundin att leda processen för utvärdering av en flytt till gemensamma lokaler för Svenska Dagbladet och Aftonbladet.

"Vi ser det här som en framåtblickande och offensiv satsning i arbetet med att skapa morgondagens mediehus", säger Gunnar Strömblad som är koncerndirektör på Schibsted med ansvar för Sverige.

Under hösten inleds processen om en flytt till gemensamma lokaler för Svenska Dagbladet och Aftonbladet. En flytt blir aktuell först om två till tre år.

"Tillsammans kan vi skapa en ännu starkare gemensam position på den svenska mediemarknaden, med fokus på läsarna, starka varumärken och ökat samarbete. Det är dock oerhört viktigt att bevara SvDs respektive Aftonbladets särart då dessa är två starka självständiga varumärken. Vi tror att Olof Brundin är rätt person för att leda ett sådant arbete", säger Gunnar Strömblad.

Sedan 1986 har Olof Brundin haft en rad olika befattningar inom Aftonbladet, bland annat som redigerare, reporter, nattchef på sportredaktionen, nöjesbilagechef, nattchef och nyhetschef på allmänna redaktionen samt informationsdirektör för Aftonbladetkoncernen. Närmast kommer han från en post som Aftonbladets andreredaktör.

Olof Brundin tillträder befattningen som chef för Redaktionell Utveckling på Schibsted den 20 oktober.

För mer information, vänligen kontakta:

Gunnar Strömblad, Koncerndirektör Schibsted, med ansvar för Sverige

Mobiltelefon: 070525 21 04

E-post: gunnar.stromblad@schibsted.se

Olof Brundin

Mobiltelefon: 070 525 22 20

Om Schibsted

Schibsted är en skandinavisk mediekoncern med ambitionen att bli ledande i Europa. Idag har koncernen företag med sammanlagt över 8 500 anställda i 21 länder. Starka mediehus utgör kärnan i vår verksamhet och våra 12,2 miljoner tidningsläsare är en utgångspunkt för en tillväxtstrategi som bygger på nära samspel mellan print, mobil och internet. I Sverige har Schibsted drygt 1 700 anställda som framförallt jobbar inom mediehusen Aftonbladet och Svenska Dagbladet, men även inom företag som Blocket, Hitta.se eller Metronome. I Norge har koncernen runt 2700 anställda som främst arbetar inom mediehusen Aftenposten och VG, men också i FINN.no, Bergens Tidende och Stavanger Aftenblad. I Europa är gratistidningen 20 minuter den mest lästa tidningen i både Frankrike och Spanien. Schibsted är också ledande inom annonsverksamhet online på flera av de största marknaderna i Europa.