Intresseföreningen för Barnhemmet i Awassa, Etiopien

Olof Mellbergs benskydd säljs på auktion till förmån för Johnnies och Mattias (ROOMSERVICE) etiopiska barnhem

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 11:18 CET

En av våra största fotbollsspelare genom tiderna, Olof Mellberg har skänkt ett par benskydd och träningskläder till förmån för Johnnie Krigströms och Mattias Särnholms etiopiska barnhem.

Prylarna säljs nu på auktionwww.barnhemmet.se till högstbjudande.

Auktionen pågår till den 12:e december 2010.

Hela beloppet går oavkortat till barnen och den etiopiska verksamheten.

Hösten 2006 åkte Johnnie Krigström och Mattias Särnholm från TV-programmet Roomservice till Awassa i Etiopien tillsammans med ett TV-team från Kanal 5 för att göra dokumentären Hello Africa.

Efter att ha vistats i Etiopien under några veckor, och med egna ögon sett under vilka förhållanden många av landets miljoner gatubarn lever, bestämde de sig för att bygga ett barnhem till några av de barn som hade det värst. Efter åtta veckor var barnhemmet klart och 13 barn flyttade in.

Den svenska stödföreningen för barnhemmet i Awassa bildades i mars 2007. Styrelsen består bl a av personer från TV-teamet. Föreningens syfte är att säkra barnens och barnhemmets framtid under minst tio år. Den månatliga kostnaden är ca 5000 kronor. Organisationen har ett minimum av administrativa kostnader - i det närmaste 100% av insamlade medel går till barnen och verksamheten.

Kontaktpersoner:

Johan Linderoth (johan.linderoth "at" biltmore.se)

Johnnie Krigström, Mattias Särnholm (info "at" barnhemmet.se)

Mer information:

www.barnhemmet.se