TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Olof Palmes favoritbolag fyller 125 år

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2012 09:08 CEST

”Går det bra för Ludvig Svenssons gardinfabrik i Kinna går det bra för Sverige”. Det klassiska uttalandet återkom statsminister Olof Palme till gång på gång i valrörelsen för exakt 30 år sedan. Gratisreklam värd miljoner för Kinnaföretaget. Idag kan vi konstatera att det av fjärde generationen familjeägda textilföretaget fortfarande går utmärkt efter exakt 125 år i branschen.

Jubileumet firas med en ny jubelkollektion kallad ”Trends over Time” och en helt ny utställning på företaget om Ludvig Svensson ”The LS Story”. Där uppmärksammas Olof Palme för som det heter: ”Sin utmärkta PR för Ludvig Svensson”. Det var i valrörelsen 1982 som dåvarande statsministern Olof Palme lanserade sitt klassiska återkommande tema. Det skulle visa sig gå bra. Palme vann valet och Ludvig Svenssons blev riksbekant.

Förre VD:n Ivan Ludvigsson förklarar varför Olof Palme hamnade hos just Ludvig Svensson i Kinna bland hundratusentals företag runt om i Sverige:

– Det kan vi tacka den legendariske riksdagsmannen i Södra Älvsborg och tillika finansministern Gunnar Sträng för. Han mer eller mindre kommenderade ner Olof Palme till Kinna för att prya i fabriken. Sträng hade besökt oss flera gånger, bland annat i sällskap med vår lokale riksdagsman ”Kinna-Ericsson”.  Båda tyckte att Ludvig Svensson var en perfekt pryoarbetsplats för ”akademikern” Palme.

Enligt Sträng skulle partiets sympatisörer gilla att en statsminister fick pröva på verkligheten ute i industrin. Året var 1972. Olof Palme stannade två dagar. Han var mycket nöjd med besöket. Ivan Ludvigsson minns den efterkommande presskonferensen i Kinna med statsministern:

- När han fick frågor om företaget bollade han direkt över till mig. ”Det får Ivan svara på.”

Tio år senare besökte Olof Palme Ludvig Svenssons igen i samband med valrörelsen 1982. Han hade inte glömt bort Kinnaföretaget. På den efterföljande presskonferensen lanserade han sin valslogan:

”Går det bra för Ludvig Svenssons gardinfabrik i Kinna går det bra för Sverige”.  (Starta ljudfilen längst ned på  Sveriges Radios hemsida SR Minnen!)

Det var ett exempel på att framtidstro och ett ökat bostadsbyggande leder till höjd försäljning av Ludvig Svenssons gardiner, enligt Palme. Ivan Ludvigsson förstod omgående att detta var enorm gratisreklam för hans företag:
- Genomslaget blev stort. Vi fick oerhört mycket media tack vare Palme och blev kända i alla stugor runt om i landet. Ingen reklamkampanj i världen kunde ha gett oss mer uppmärksamhet. Skulle jag värdera detta idag ekonomiskt så handlade det om gratisreklam värt mångmiljonbelopp.

Som tack för den fina PR som Olof Palme givit företaget skänkte Ludvig Svensson gardiner till partistyrelsen med socialdemokraternas ros invävd. Men här slutar inte Palmestoryn:

– Det skulle komma fler statsministrar, partiledare och toppolitiker i Palmes kölvatten till Kinna . Carl Bildt, Göran Person, Lars Werner, Anna Lindh, Tomas Östros för att nämna några. Boråsaren Ingvar Carlsson kom aldrig hit som statsminister, med hänvisning till att han hade varit här förr, säger Ivan Ludvigsson.

Ludvig Svensson, som sysselsätter 375 personer och omsätter 500 miljoner kronor tillverkar växthusväv och inredningstextilier, är medlem i TEKO.

Läs mer om Ludvig Svensson här>>