Marknadsbolaget

Om 100 dagar sjuder Fjärde Storstadsregionen av handboll!

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 09:58 CEST

Om 100 dagar invigs Handbolls-VM 2011 för herrar. I gruppspelsorten Linköping- Norrköping är hotellen snart fullbelagda, försäljningen av biljetter och företagspaket på arenorna, planeringen för fanzones är i full gång och förväntningarna på evenemanget är skyhöga.

- Med handbolls-VM får vi möjlighet att genomföra ett attraktivt och lönsamt världsmästerskap på toppnivå. Det sätter oss på kartan och vi visar att vi är en gruppspelsort att räkna med, säger Johan Rustan, vd på Arenabolaget i Linköping vid en pressträff under tisdagen.

Den 13 januari spelas öppningsmatchen. Sverige möter Chile i Göteborg. Dagen därpå inleds gruppspelen i Himmelstalundshallen och Cloetta Center.

- Vi hade aldrig fått hit ett sådant gigantiskt evenemang som Handbolls-VM om vi inte haft ett utvecklat samarbete mellan städerna och ett oerhört driv i vår lokala handbollsorganisation. Nu ger vi järnet tillsammans för ett framgångsrikt arrangemang, säger Stefan Papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Stora evenemang ger stora intäkter
Ett evenemang av handbolls-VM:s storlek ger stora intäkter till regionen. Det handlar om allt från hotellbeläggning och restaurangbesök till shopping, taxi- och bussnäringarna.

- Efter VM kommer en uppföljning att göras tillsammans med Svenska Handbollsförbundet för att se hur utfallet blev i just vår region, säger Stefan Papangelis.

Samarbetet mellan Linköping och Norrköping kring stora evenemang är inte något nytt. Och det slutar inte med Handbolls-VM. Nästa stora sportevenemang är EM i fotboll för damer 2013, men det handlar också om gemensamma arrangemang med superstjärnor inom musik och kultur.

- Det gäller att städerna gör sig redo för alla de besökare och turister som kommer, vi ska tillsammans ge dem en positiv upplevelse. Det är också viktigt för framtida evenemang - förbund pratar med varandra och vi har här möjlighet att göra avtryck som den bästa gruppspelsorten, säger Johan Rustan.

Målfest i Fjärde Storstadsregionen
VM-staden Linköping-Norrköping storsatsar på att göra Handbolls-VM 2011 till en målfest, en folkfest och en oförglömlig upplevelse för handbollsfans runt om i regionen - och resten av världen. Överallt i gruppspelsorten Linköping-Norrköping ska det synas att handbolls- VM närmar sig.

- Målet med Handbolls-VM är att genomföra det bästa världsmästerskapet någonsin. Vi hoppas att Linköpings- och Norrköpingsborna går man ur huse för att uppleva den här fantastiska handbollsfesten. Bland annat arrangeras fanzones på Skandiateatern i Norrköping och i Linköping träffas fansen på Linköpings konsert och kongress, säger Hans Furuheim, ordförande i den lokala organisationskommittén för Handbolls-VM.

Handbolls-VM är ett megaevenemang
Handbolls-VM 2011 är ett gigantiskt evenemang; nära 300 000 åskådare kommer att följa turneringen på plats. 1 600 journalister väntas till Sverige och VM visas i 100 TV-kanaler världen över. Omkring två miljarder TV-tittare i 150 länder kommer att följa turneringen.
- Det största som händer i Skandinavien under 2011 händer här! säger Matilda Boson, handbollsprofilen som nyligen återvänt till Linköping efter proffsspel i Danmark.

- Det är ett lysande tillfälle att visa upp Linköping-Norrköping som arrangörsort för för oss viktiga målgrupper. Dessutom finns en viktig del i att erbjuda våra invånare i regionen möjligheten att uppleva en bredd av evenemang, säger Elin Brozén, vd för Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen och avslutar:
- Nu har vi 100 dagar på oss att visa att vi är VM-staden. Vårt fokus ligger på det som är allra, allra roligast med sport, nämligen målen - Handbolls-VM är årets målfest!

Mer information och kontakt:
Johan Rustan, vd Arenabolaget i Linköping, 013-190 00 40
Stefan Papangelis, vd Upplev Norrköping, 011-15 50 25
Anders Gummesson, mediachef Handbolls-VM 2011 i Norrköping/Linköping, 072-232 04 99

Fakta: Handbolls-VM i Sverige 2011

13 – 30 januari, 24 lag från alla kontinenter

• Det största som händer i Skandinavien 2011!
  • 20 gånger så stort som hockey-VM
  • Beräknad omsättningen drygt 100 miljoner kronor
  • 288 000 biljetter
  • 1 600 medierepresentanter
  • Närmare två miljarder tv-tittare i 150 länder
  • 100 TV-kanaler världen över
  • Invigning i Göteborg 13 januari
  • Final i Malmö Arena den 30 januari
  • Volontärer

Spelorter:

• Linköping-Norrköping – Cloetta Center och Himmelstalundshallen
  • Malmö – Malmö Arena
  • Kristianstad – Kristianstad Arena
  • Lund – Färs och Frosta Sparbank Arena
  • Göteborg – Scandinavium
  • Jönköping – Kinnarps Arena
  • Skövde – Arena Skövde

Handbolls-VM i Linköping-Norrköping

• 14 -20 januari 2011
  • Cloetta Center och Himmelstalundshallen
  • Regional arrangörsorganisation med Arenabolaget Linköping, Upplev Norrköping, Local Organizing Committee (LOC) Östergötland, Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen och Östsvenska Turistrådet.
  • Grupp B: Island, Norge, Österrike, Ungern, Brasilien, Japan
  • 14/1 ISL-HUN (Norrköping)
  • 14/1 NOR-JPN (Norrköping)
  • 14/1 AUT-BRA (Norrköping)
  • 15/1 HUN-NOR (Norrköping)
  • 15/1 BRA-ISL (Norrköping)
  • 15/1 JPN-AUT (Norrköping)
  • 17/1 ISL-JPN (Linköping)
  • 17/1 NOR-AUT (Linköping)
  • 17/1 HUN-BRA (Linköping)
  • 18/1 NOR-BRA (Linköping)
  • 18/1 AUT-ISL (Linköping)
  • 18/1 JPN-HUN (Linköping)
  • 20/1 BRA-JPN (Linköping)
  • 20/1 AUT-HUN (Linköping)
  • 20/1 ISL-NOR (Linköping)

Fjärde Storstadsregionen utgörs av tillväxtmotorerna Linköping och Norrköping samt ett stort antal attraktiva omkringliggande orter av olika storlek och karaktär. Vi är nära en halv miljon människor som bor i regionen med det bästa läget i Sverige. Med attraktiva jobb, boendemiljöer med närhet till land och hav, affärsidéer och forskning i världsklass konkurrerar vi framgångsrikt om etableringar, investeringar och kompetens.