Superbrands

Om 42 dagar utses Sveriges starkaste konsumentvarumärke vid Superbrands Awards på Berns salonger i Stockholm

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 15:09 CET

Tisdagen den 26 januari 2010 utser organisationen Superbrands Sveriges starkaste varumärke på Berns salonger i Stockholm. Bland de nominerade varumärkena finns konsumentvarumärken som ICA, Bang & Olufssen, Fjällräven, Google, Wasabröd och Apoteket.

Varje år utser Superbrands de starkaste varumärkena i Sverige. Vartannat år konsumentvarumärken och vartannat år B2B varumärken. Årets upplaga av Superbrands Awards är den femte sedan starten i Sverige 2004. Bland årets kategorivinnare finns Sveriges starkaste varumärke. Kategorivinnarna som redan utsetts är Fjällräven, ICA, Bang & Olufssen, Wasabröd och Apoteket. Vidare återstår några ytterligare kategorivinnare som ännu inte avslöjats och har chans att blir årets Superbrand.

Superbrands Awards äger rum på Berns salonger och leds av Tilde de Paula. Under kvällen kommer vi även få lyssna till varumärkesexperter som berättar om Chock Branding och Design-driven marknadsföring.

Bland årets Superbrands inom konsumentvarumärken finns en oerhört bredd från Facebook, Youtube och OBH Nordica till McDonalds, IKEA, SJ och Friskis & Svettis. På listan finns även personvarumärken som Astrid Lindgren och artistgruppen ABBA.

Superbrands är en oberoende auktoritet med inriktning på varumärkesarbete. I dag finns Superbrands i 86 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Varje år genomförs en studie där de starkaste varumärkena identifieras, vartannat år B2B och vartannat år B2C. Studien omfattar företagens varumärkesarbete och hur väl de lyckats bygga, vårda och förädla dessa i det land där studien genomförts.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Caroline Griolet, Operations Manager
Direkt: +46 (0) 8 518 00 582
Mobil: +46 (0) 708 875 882
Email: caroline.griolet@superbrands.com

Louisa Skyldeman, Pr Manager
Direkt: +46 (0) 8 518 00 580
Mobil: +46 (0) 708 875 880
Email: louisa.skyldeman@superbrands.com

Superbrands Brand Council B2C Sverige 2009
Anna Haupt, Brand Manager (SVT), Tony Leidenkrantz, Management Consultant, (IHM Business School), Martina Borgman, Brand Manager (OLW), Jannike Forslund, Customer and Retail Marketing Manager (Nokia), Niklas Linden Product Marketing Manager (Xbox), Per Sandin, Head of Nordic Special Marketing (Nordisk Film), Kim Alltorp, Product Marketing Manager (Google Nordic), Linda Persson, Consumer Marketing Manager (Levi´s).

Om Superbrands Awards
Superbrands Awards är galan då varumärkeseliten i Sverige möts. Vid galan utses Sveriges starkaste varumärke inom B2C eller B2B. Galan skall fungera som ett varumärkesforum där inspiration och kunskap förenas och kontakter knyts.
Läs mer på www.superbrandsawards.se

Om Superbrands
Superbrands är en internationell och oberoende auktoritet inom varumärkesbyggande och marknadsföring, som i sina årliga publikationer beskriver historien om varumärken och företagen bakom dem.

Sedan 14 år ägnar sig organisationen Superbrands åt att premiera framgångsrika varumärken och att bidra till deras varumärkesprofilering. Dessutom fungerar Superbrands som ett nätverk, där de deltagande företagen kan dra nytta av varandras erfarenheter.

Superbrands har växt till ett globalt nätverk och finns i dag i 82 länder, på fem kontinenter i världen – vilket gör Superbrands till ett verkligt globalt varumärke.
Läs mer på www.superbrands.com/sweden