BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Om du var jag – start för UR och BRIS empatifilmer i SVT

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 09:35 CEST

Den första av de åtta novellfilmerna Om du var jag har premiär i morgon, onsdag, i Krokodil, SVT 1 kl 17.30. Samtidigt sker en pressvisning hos UR, Tulegatan 7 (T-bana Rådmansgatan), där också ansvariga för projektet samt skådespelare från filmerna är närvarande. Om du var jag ingår i empatiprojektet Om Livet och sånt tillsammans med fyra barnradioreportage, en barnbok och utbildning/handledning kring hur man arbetar med värdegrundsfrågor. Målgruppen är barn i skolår 3-5 som ges möjlighet att arbeta med samtal, drama eller bild för att förebygga mobbning, förbättra kamratskap och utveckla sin sociala och empatiska förmåga. Novellfilmerna är dramatiseringar av barnens egna berättelser.

- Det finns ett oerhört behov hos barn att prata om empati, rättvisa,
ansvar och liknande frågor. Vi vuxna är inte alltid bra på att diskutera denna värdegrund med barnen eftersom deras berättelser ofta är smärtsamma att ta emot. Nu har vi tagit fram ett material som är en hjälp att i ämnet livskunskap föra diskussioner i grupp om frågor som är viktiga i livet, sammanfattar Ragna Wallmark, chef för UR:s barnredaktion.

Om Livet och sånt är ett samarbetsprojekt mellan BRIS, Svenska Skolidrottsförbundet (SSIF), Gleerups förlag och UR som pågår under hösten 2005. Projektet utformas som ett helhetspaket, men de olika delarna går också att använda var för sig. Samtidigt pågår fram till och med i höst en tvåårig försöksverksamhet med utbildningar av skolledare och lärare i 16 skolor i Mellansverige. Syftet är att få fram en modell för hur skolan ska omfattas av värdegrundstankarna.

Ragna Wallmark, UR: 08 784 41 41, 070 666 42 70
Gunilla Awramidis Götestam, BRIS: 08 598 888 32, 073 643 02 40 Mer info om novellfilmerna hos produktionsbolaget: www. atmo.se samt ur.se