JAK Medlemsbank

Om moral på den fria marknaden

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2012 15:25 CET

Vi välkomnar en debatt om vad som anses moralisk riktigt för en bank att leverera tjänster till. Vi bör inte tillåta alla verksamheter att finnas, i alla fall inte om vi har en ambition att skapa en hållbar framtid för alla. Därför finns det lagstiftning och tydligen också etiska riktlinjer inom företagen som ska garantera att, i det aktuella fallet, finansföretagens varumärke inte skadas.

Att hindra folk från att beställa sexleksaker eller skräckfilmer anser vi vara ett utslag av missriktad omtänksamhet. Om syftet är att försvara moralen så undrar vi varför företag som SAAB, G4S och Aimpoint tillåts ha tillgång till bankservice. Det är företag som genom sin verksamhet underlättar mord och civila offer.

JAK Medlemsbank ställer sig frågande till bankernas självpåtagna roll som moralens väktare. De svenska bankernas investeringshistoria är långt dystrare än de skräckfilmer som Roland Hånell säljer. Här kan man läsa ett utdrag ur vad våra svenska storbanker valt att stödja.

Johan Oppmark
vd
JAK Medlemsbank

“No one should be profiting from this terrible industry of death, which threatens us all.”

– Desmond Tutu, Nobel Peace Prize Laureate

JAK Medlemsbank är en rättvis och demokratiskt styrd bank utan räntor. Vi lånar ut omkring 200 miljoner kronor per år på räntefri grund. Som medlem i JAK är du med och tar ansvar för en långsiktigt hållbar ekonomi.