Tedestrand coaching AB

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2012 15:14 CEST

Att lägga grunden till en varaktig lösning är inte möjligt utan en överblick i form av en karta, ritning, flödesschema eller liknande. Det är en regel som är generell och gäller alla komplexa system med många delar som ska byggas upp eller återuppbyggas.

Skillnaden blir därför avsevärd när en karta finns att använda för komplexa livsproblem. Kartan skapar en så klar tydlighet och tillit att tre dagar är nog för att skapa den processförståelse som krävs för att inleda en process där svåra livsproblem blir upplösta i takt med den tydliga processen.

Överblicken skapar mycket stora mervärden. Kan inte låta bli att jämföra för "tusende gången" med orientering i skogen som exempel. Tänk tanken, vi reser tillbaka 6000 år i tiden, på den tiden fanns inga kartor över skogar. Att orientera sig igenom en okänd skog var att likna vid livsfara, man kunde inte alls säkert veta var man hamnade eftersom metoderna inte på något sätt var tillräckligt exakta. Det innebar att flertalet misslyckades.

Om någon för 6000 år sedan presenterat en modern skogskarta från idag, hur hade man reagerat? Sannolikt slagit den ifrån sig trots att den skulle räddat ofantligt många liv. Vi har extremt svårt att ta till oss något nytt som inte presenterats under tid i en process av ingenjörer. psykologer eller andra akademiker. För 6000 år sedan var det kyrkan som avgjorde vad som var "verklighet" eller inte i, många brändes eller avrättades för sina "tokiga innovationer" som inte stämde med det som redan fanns. Vi behöver lära oss att se och lita på sannolikhet. När en ny metod visar avvikande goda resultat, är vetenskapligt utvräderad med slutsatser trovärdighet och ovanligt snabba processer behöver vi ta till oss det snabbt. I synnerhet inom detta område, det handlar om människor liv.

Med det i tanken, hur ser det ut inom detta område när en karta presenteras. Tar vi människor emot den som en verklig möjlighet? Tar den akademiska världen emot den som en verklig möjlighet som bör prövas och valideras snarast? Fundera på det? Vad tror du är svaret i flertalet av fallen? Och vad är skälet till detta?

TEDESTRAND-METODEN - Visuell samtalsterapi och coaching

www.tedestrandmetoden.se