Meerkat Recordings

Ombudsman golvar elektronika-Sverige med albumet ”Sentiment”

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2013 18:02 CEST

Med sitt nya album Sentiment bryter Ombudsman upp musikaliska strukturer och förväntningar. Låtarna rör sig i riktning mot det oväntade, bort från det linjära och loopformade. Aphex Twin, Squarepusher och Chris Clark finns bland influenserna. Med böjelser för 90talssynthar och abstrakt IDM drar sig Ombudsman inte för att välta dansgolvet:

- 90talets IDMkultur var ju lite mer en slags ”sitta i soffan techno” som var svårare att följa. Spelar man vissa saker av Aphex Twin klockan 4 på morgonen så ju kommer halva dansgolvet att ramla omkull och det är väl något att uppnå, skrattar Ombudsman

Rörelse, rytm och dans avgörande när Ombudsman komponerar sin musik och han dansar bland annat streetfunk, electric boogie och waacking (en slags discodans). Men detta betyder inte att Ombudsmans musik följer konventionella former för elektronisk dansmusik.

- Man får ett helt annat perspektiv på musik när man tänker i form av rörelse, på samma sätt som man får ett annat perspektiv på rörelse när man tänker i musik.

På albumet finns fler beröringspunkter med hip hop än med fyrtakts-techno. Det beror på att hip hopen har en tempovariation och en rytmisk frihet där Ombudsman känner sig hemma. Sentiment är ett känslomässigt styrt album där det finns en argumentation och en intention. Men Ombudsmans låtar är samtidigt ambivalenta - varken renodlat glada, ledsna, aggressiva eller tillmötesgående:

- Det skall vara förvirrande, det måste vara lite friktion till lyssnaren så att man reflekterar och upplever någonting nytt i det. Musik blir intressant om den skaver litegrann, men det finns många som gör det till en effekt och då blir det övergjort och förväntat.

Med Sentiment följer Ombudsman upp sitt förra album And His Father Was a Great Machine som gavs ut på Mareld 2009 och blev nominerad till Manifestgalans kategori ”experimentellt” 2011.

Sentiment släpps 18 april på samtliga digitala plattformar,  av svenska skivbolaget Meerkat Recordings

För intervju, material och info, kontakta:

info@meerkatrecordings.se

Mer info:

www.meerkatrecordings.se

Det svenska skivbolaget Meerkat Recordings sprider subversiv dub likt ettriga surikater i underjordiska gångar. Basens övertygande kraft är det centrala elementet för Meerkat Recordings.

"Meerkat Recordings är på många sätt Sveriges första moderna skivbolag för bas." Kristofer Anderson i DIY, Modernista 2013

Länkar: