Workmint AB

Ombytta roller kan ge kliv i karriären

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 15:01 CEST

För företag är felrekryteringar vid nyanställning både dyrt och vanligt förekommande. Inte sällan försöker rekryterare stävja detta med olika psykologiska personlighetstester som kandidaten får genomföra. Företaget Workmint vill nu vända processen till kandidatens fördel och låta testresultatet bli en del av ansökningshandlingarna.

En felrekrytering kan kosta ett företag så mycket som flera hundratusen kronor, beroende på vilken position som skall tillsättas, och inte sällan nämns ”Fel personliga egenskaper” som den felande faktorn. För att komma till rätta med problemet används personlighetstester oftare och tidigare i urvalsprocesser, ett kritiserat tillvägagångssätt som har fått en del kandidater att känna sig illa till mods.

- Personlighetstester är ett väldigt bra verktyg vid rekrytering, men ett allvarligt och tyvärr förekommande fel som begås under anställningsprocessen är att återkopplingen till kandidaten uteblir, och den är speciellt viktigt för de kandidater som inte går vidare efter testet. Säger Boontariga Pipatanangura, VD, Workmint AB och fortsätter: - Den ovissheten som kandidaten upplever då, att inte få veta vad i testresultatet som fällde rekryterarens avgörande, kan ge självförtroendet en rejäl törn, och så ska det inte behöva vara när man söker jobb.

Företaget Workmint, som är en tjänsteleverantör till rekryteringsbranschen och deras kandidater, vill nu införa ombyta roller som ett nytt och bättre alternativ. Kandidaten ska själv kunna välja att göra ett personlighetstest och använda testresultatet som en del av sina ansökningshandlingar. På så sätt ska fler kandidater komma, till för dem, rätt intervjuer och därför få det lättare att göra karriär.

- Genom att vända på processen med testerna och låta kandidaten själv erbjuda rekryteraren ett testresultat tillsammans med sitt CV, så hoppas vi vinna flera fördelar. En är att det blir effektivare för alla inblandade, men det viktigaste, och den största fördelen, är att kandidaten själv vet vilken information som rekryteraren tar del av, utan att objektiviteten blir ifrågasatt. säger Boontariga Pipatanangura, VD och grundare Workmint AB och fortsätter: - Idag har vi samarbeten med fyra stora och erkända testbolag och hoppas på att inom en snar framtid kunna erbjuda kandidaterna att göra personlighetstester, och exponera resultaten, direkt via deras CV-konton, där de idag registrerar sig och sina CV-uppgifter.

För ytterligare information om Workmint kontakta:

Boontariga Pipatanangura, VD Workmint, tel: +46 73 546 06 46
E-post: boontariga@workmint.com

Presskontakt: press@workmint.com

Workmint
Workmint är en marknadsplats och en databas för aktörer i rekryteringsbranschen och deras kandidater.

Via Workmint gör rekryterare sina CV:n tillgängliga för andra rekryterare som därmed snabbare och effektivare hittar lämpliga kandidater till sina uppdrag. Workmint det möjligt för rekryterings-, bemannings-, search- och headhunting-bolag att generera ny affärsnytta på outnyttjade CV:n och rekryteringsaktiviteter. Workmint rankar CV:n efter uppdatering, kvalifikationer och framtidsplaner – www.workmint.com.

Boontariga Pipatanangura blev med  Workmint utnämnd till en av årets hetaste entreprenörer 2009 av Internetworld.

Bakom Workmint står bland annat Daniel Kaplan – Grundare till Internetbaserade marknadsplatser som Tradera, Booli och Loanland.

Workmint är en del av Firm Factory Network – www.firmfactory.com.