Columbia Sportswear

Omni-Dry™ – Håller dig torr i de värsta väderförhållandena

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 15:25 CET

Columbia Sportswears senaste innovativa teknologi, Omni-Dry , är branschens hittills lättaste och mest andningsbara vattentäta teknik(1). Utvecklad för att hålla dig torr även under de mest fysiska aktiviteter, oavsett väderförhållande.

Under fysiska aktiviteter höjs kroppstemperaturen, vilket orsakar svett. Bär du då plagg som inte för bort svetten från din kropp känner du dig fuktig och blir lätt för varm eller kall. Omni-Dry står emot både vatten och vind samtidigt som det andas ut fukt, detta resulterar i behagligare aktivitets- och utomhusupplevelser. Membranet består av 50% luft vilket ger låg vikt och kapacitet att andas ut 100 kubikcentimeter fukt per minut.

- Omni-Dry teknologin har en extremt hög andningsförmåga och fukten förs snabbt bort från kroppen. Membranet väger endast 7 gram per kvadratmeter och tillsammans med ett smidigt yttertyg och bra passform, ökar komforten markant för användaren, säger Christian Matti, Sverigechef för Columbia Sportswear.

Teknologin lanseras i samband med Columbia Sportswears vårkollektion med jackor för dam och herr.

1) Luftgenomsläpp för Omni-Dry - 100cc/minute vs 0cc/minute för jämförbart membran.
Tyngd 7 gram per varv för Omni-Dry jämfört med 40 gram per varv i jämförbart membran .

För mer information och bilder vänligen kontakta:
Alexander Westrup, Edelman PR, alexander.westrup@edelman.com, 0708 – 617 368.

Om Columbia Sportswear
Columbia Sportswear Company grundades 1938 i Portland, Oregon och är världsledande när det gäller design, tillverkning, marknadsföring och distribution av kläder och skor för friluftsbruk. Företaget är en av världens största tillverkare av friluftsutrustning och en ledande säljare av skidkläder i USA, och har utvecklat ett internationellt rykte för kvalitet, prestanda, funktionalitet och värde. Företaget äger ett antal varumärken, bland annat Columbia Sportswear, Mountain Hardwear, Sorel, Montrail och Pacific Trail. För att läsa mer om Columbia, besök www.columbia.com.

Om Columbia Sportswear

Columbia Sportswear Company grundades 1938 i Portland, Oregon och är världsledande när det gäller design, tillverkning, marknadsföring och distribution av kläder och skor för friluftsbruk. Företaget är en av världens största tillverkare av friluftsutrustning och en ledande säljare av skidkläder i USA, och har utvecklat ett internationellt rykte för kvalitet, prestanda, funktionalitet och värde. Företaget äger ett antal varumärken, bland annat Columbia Sportswear, Mountain Hardwear, Sorel, Montrail och Pacific Trail. För att läsa mer om Columbia, besök  www.columbia.com.