Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Omodernt och utan klimatansvar

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 14:08 CEST

Den moderatledda alliansen budgetförslag tar inte det ansvar som krävs för att Stockholm ska växa.

- För att utvecklas in i framtiden ska Stockholm ta täten i klimat- och energifrågor. Men miljöambitionerna är alldeles för låga och klimatarbetet nedprioriteras i det här budgetförslaget. Det är ett svek mot stadens cyklister att satsa en bråkdel av vad som behövs på cykelbanor medan man satsar miljardbelopp på motorvägar, säger Per Bolund (MP) oppositionsborgarråd.

- Vi ser med oro en bristande affärsmässighet i hanteringen av stadens resurser: ett för stort uttag ur koncernen och dolda besparingar som till exempel att inte ge pris- och lönekompensation. Majoriteten måste sluta utarma Stockholm genom utförsäljning av stadens resurser till reapris och överuttag ur bolagen, säger Per Bolund (MP) oppositionsborgarråd.

- Stockholms bästa investering är i barn och unga, därför motsätter vi oss hur den moderatledda majoriteten fortsätter spara in på dessa grupper till exempel genom nedskärningar på fritidsgårdar och uteblivna satsningar på skolelevhälsa, säger Per Bolund (MP) oppositionsborgarråd.

För kommentarer:
Per Bolund (MP) oppositionsborgarråd 0705 - 80 00 19