Miljöpartiet de gröna

Ompröva sjukförsäkringen och gör den rättssäker

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 22:00 CEST

Det är positivt att tre regeringspartier öppnar för förändring av de regler som de infört i sjukförsäkringen men illa att dörren smälls igen av moderaternas ansvariga minister, säger Miljöpartiet de grönas Gunvor G Ericson, ledamot i den utredning som nyligen tillsatts och som ska se över socialförsäkringarna.
Flera personer har berättat i valrörelsen om hur regeringens införda regler slår. Det mest omskrivna fallet Annica Holmgren fick inget ändrat beslut, trots att Försäkringskassan antydde det i valspurten. Nyligen kom en rapport från Inspektionens för socialförsäkring som visar att rättsosäkerheten har ökat sedan 2008 vad gäller vilka som får beviljat sjukersättning, så kallad förtidspension. Konjunkturinstitutet beräknar att cirka 45 000 personer blir utförsäkrade under 2010 och ytterligare 20 000 under 2011.

- Vi kan inte ha det så här att människor offras på vägen till ett nytt system. Ta bort stupstocken i sjukförsäkringen och se över reglerna för hur man bedömer arbetsförmåga. Inget parti i riksdagen har föreslagit att vi ska gå tillbaks till det gamla systemet men ändå fortsätter socialförsäkringsministern tjata om det, säger Gunvor G Ericson.

- Det är viktigt att vi får ett modernt, förutsägbart och rättssäkert socialförsäkringssystem som kan ge stöd för människor att kunna jobba, och det är bra att utredningen äntligen tillsatts men då måste också alla partierna i regeringen vara beredda på att ompröva sina käpphästar och även lyssna på oss rödgröna.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gunvor G Ericson, 070-795 22 80