Piratpartiet

Omröstning i Europaparlamentet om immaterialrättskapitel i frihandelsavtalet med Japan

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 20:07 CEST

Europaparlamentet tar imorgon torsdag ställning till kommissionens önskan om mandat att starta frihandelsförhandlingar med Japan. En sådan förhandling är en av många liknande förhandlingar som EU kommer att bedriva de närmsta åren.

I mandatet ingår, med all sannolikhet, formuleringar som liknar det starkt kontroversiella ACTA-avtalet, vilket Europaparlamentet röstade ner tidigare i år. Piratpartiets Amelia Andersdotter är kritisk mot kommissionens och ministerrådets förslag att inkludera immaterialrätter i avtalet.

- I grunden är det märkligt att immaterialrättsliga kapitel alls finns med i frihandelsavtal, säger Amelia Andersdotter. Frihandelsavtal handlar om att riva ner hinder mot utbyte av varor och tjänster. Immaterialrätter har det rakt motsatta syftet - att stoppa utbyte av idéer mellan länder och individer.

- Ett avtal är någonting man förhandlar för att båda avtalsparterna ska gynnas. Vare sig Japan eller EU gynnas av att det här avtalet får ett immaterialrättskapitel. Inte heller finns det några pågående konflikter mellan Japan och EU angående parternas lagstiftning.

Piratpartiet kräver att immaterialrättskapitlet inte tas med i Japan-avtalet. Imorgon torsdag efter lunchtid vet vi hur Europaparlamentet har röstat.

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker för Piratpartiet
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu
Brysselkontoret: +32(0)228 45922
Strasbourgkontoret: +33(0)3881 75922
Mobil: +32(0)470 460 922

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.