Piratpartiet

Omröstningen i EU-parlamentet om nätneutralitet uppskjuten

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2014 22:09 CET

Efter ett långt möte under måndagskvällen fastslog industriutskottets ledamöter att den snabba behandlingen av förslaget lett till att texterna inte översatts. EU-parlamentets regler säger att förslag måste översättas till alla officiella EU-språk om åtminstone en tiondel av utskottets ledamöter kräver det. Piratpartiets EU-parlamentariker Amelia Andersdotter sitter i industriutskottet och har följt förslaget.

- Jag har varit väldigt kritisk mot förslaget om en uppkopplad kontinent sedan början. För mig är det ett tecken på dåligt politiskt ledarskap att man inte utreder förslag eller ger parlamentet tillräckligt med tid att behandla förslaget på ett ansvarsfullt sätt. Nu har vi mer tid på oss att hitta en ansvarstagande och konkurrensgynnande lösning för Europas framtid.

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.