Weld

Omtalad internationell dansduo gästar Weld!

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 20:14 CEST

Jonathan Burrows och Matteo Fargion,

torsdag 7 och fredag 8 maj kl. 19.00

"One of the funniest and most ingenious dances seen in New York in a long time" - NY Times

"One of the most enchanting things I've ever seen"
- The Daily Telegraph, London

"Both Sitting Duett is a provocation to a dance that is continually being developed, in a pure form."
- Frankfurther Allgemiene Zeitung

För första gången i Sverige framför koreografen Jonathan Burrows och kompositören Matteo Fargion hela sin trilogi: Both Sitting Duet (2002), The Quiet Dance (2005) och Speaking Dance (2006). Verken är några av de internationellt mest omtalade från den brittiska dansscenen under de senaste åren, och har turnerat i 23 länder med över 204 föreställningar. Tidigare har Both Sitting Duet visats på Moderna Dansteatern i Stockholm (2003) och The Quiet Dance på MADE -festivalen i Umeå förra året.

Both Sitting Duet/The Quiet Dance/Speaking Dance
Med absolut timing, varm humor och ett intimt och intensivt samspel rör sig de båda männen mellan talad dans och ljudlig tystnad. De undersöker relationen mellan musik och dans och vad som händer i mötet över den subtila gräns som finns mellan de båda världarna. På ett samtidigt formellt och humoristiskt sätt utforskar de kommunikationens natur och relationen mellan aktörerna själva och publiken.

I första verket, Both Sitting Duet, utgår dansen från ett skrivet musikaliskt partitur där Burrows och Fargion radikalt har minimerat dansen till en rytm, framförandes sittande och genom att använda kroppen som resonanslåda. I The Quiet Dance används både kroppen och rösten som musikaliskt redskap. Fargion, musikern, följer Burrows i stegsekvenserna och Burrows ackompanjerar Fargion med vokala inslag. Det sista verket, Speaking Dance, sammanfattar hela trilogin och ljud, tal och rytm bildar en helhet.

Jonathan Burrows inledde sin karriär som solist vid Royal Ballet i London. 1988 bildade han Jonathan Burrows Group med vilken han inledde ett unikt och radikalt utforskande och ifrågasättande av den klassiska danstraditionen. Vid samma tid mötte han Matteo Fargion som kom att bli hans huskompositör och från 2002 även hans danspartner på scen. Ett samarbete som belönades med det prestigefyllda "Bessie Award" 2004. Jonathan Burrows har också samarbetat med Sylvie Guillem och koreograferat för William Forsythes kompani.

Matteo Fargion är klassiskt utbildad kompositör och har skrivit musik för teater och opera samt till Jonathan Burrows verk. Han arbetar med oförutsägbara repetitiva moment som skapar en medveten osäkerhet kring musikens rytm och form. I trilogin som framförs på Weld medverkar han främst som aktör.

Se även www.londondance.com för mer information om Jonathan Burrows, Matteo Fargion och deras verk.

Weld i samarbete med MyChoreography.org och INPEX.

Weld är en oberoende plattform med inriktning på dans och andra relaterade konstformer.

För mer information och pressbilder kontakta Sannah Söderman på tel. 08-34 67 60 eller 070-716 90 49
e-mail: sannah@weld.se