Una promotion

Omtalade Paris släpper ny musik

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2012 11:02 CEST

Stockholmsbandet Paris fick en rivstart när de som första spelning blev bokade till Hultsfredsfestivalen 2001. Redan som demo-band blev deras musik sen flitigt spelad på bla studentradio och P3, och när de kom tillbaka till Hultsfred 2003 var de ett av landets mest omtalade indie-band. Det fortsatte av bara farten med långa och många turnéer, flera ep´s, singlar och album. I år är det 10 år sedan första EPn kom och det är hög tid för ett nytt skivsläpp. Det första nya materialet sen 2007 blir  EPn ”from paris to pluto” som släpps i slutet av maj.  Annika Mellin är en av gruppens två sångerskor och låtskrivare.
  - Första singeln blir låten “Say it”, berättar Annika.  Den började som en beställning till en kortfilm där filmskaparna var ute efter något till en filmsekvens som var i city, nattetid med lite 80-talskänsla. Sen har det blivit en riktig live-favorit som svänger på ett sätt som vi tycker är ”Parisigt”. Jag leker lite psykolog i texten och vill få en annan person att sluta antyda och ”say it”!

Medlemmarna i Paris är de samma sedan bandet bildades. Annika Mellin (även Annika Mellin & the Fog Horns, The Mad Men Band) och Emma Nylén (solo- electroprojektet Emmon) är sångerskorna och låtskrivarna som grundade bandet och som dessutom står för gitarr och synth. Mattias Svensson (tidigare i bla April Tears, nu producent & inspelningstekniker år mängder av band) står för basen och det mesta av produktionen och bakom trummorna finns Johan Efraimsson. Medlemmarna är inspirerade av en kombination av 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talssynt och 90-talsindie. Paris har haft ett 10-tal låtar på rotation på bla P3 (Disco Fever och Captain Morgan för att nämna ett par) och hunnit med runt 300 spelningar i Sverige och utomlands. Senaste vändan till Tyskland gjordes i februari 2012, och medlemmarna har dessutom blomstrande soloprojekt vid sidan om. Det är ett kreativt och produktivt gäng vi har att göra med, och med sin nya EP har de gjort precis som vanligt. Annika och Emma gör låtgrunder hemma på kammaren och tar dem med sig till vardagsrumsstudion. Där utvecklas idéerna och görs klart tillsammans med Mattias. På nya EP´n bidrar också Jon Axelsson från Melody Club som medkompositör till låten ”The unbreakable kind”.
 - Jag tycker att EP´n är en naturlig utveckling av det som definierar Paris, säger Emma. Det handlar om svängig popdisco och bitterljuv melankoli med glimten ögat.  Texterna handlar om allt från mäns relationer till nätdejtande ryskor och planeten Plutos nya karriär som discokula till totalt mänskligt haveri. Eftersom vi alltid spelat in allting själva så är det en betydande skillnad i hur vi låter allteftersom vi blivit skickligare på det tekniska. Nu låter det vi spelar in mer som vi faktiskt gör live.

Hemsida, pressbilder, video mm: www.parismusic.se

Mediakontakt: UNA Promotion 0704-61 2002 / una@unapromotion.se

Några röster om Paris:
”Stockholmskvartettens new wave-ångande pop, där Emma Nyléns synth tar lika stor plats somAnnika Mellins gitarr, ligger nästan fånigt rätt i tiden. Precis som de svartvitrandiga tröjorna och de mörka luggarna. Smart och cool pop Men det är inte bara för att vi är på Arvikafestivalen, det närmaste goth synth heaven man kommer i Sverige, som Paris river ned ovationer. Det är främst för att de spelar smart, cool, rolig och driven pop, som dessutom vet vikten av att det man tittar på och det man hör sitter ihop.” Aftonbladet

“Nej, inte staden. Och inte hotellarvtagerskan. Utan det svenska bandet som erövrar Tyskland, bildat bolag och kräver en musikmininster.  Även om du inte tror dig känna till svenska popgruppen Paris så är det möjligt att du hört någon låt av dem. De brukar smyga sig på, och gör det i vitt skilda sammanhang. På kårfesten, queerklubben eller studentradion. I P3, på ungdomsgården eller i den tyska hamnstaden. Du undkommer dem inte. Eftersom Paris, till skillnad från den jämntjocka massa av fitrerat skräp som konstant besudlar våra hörselgångar, faktiskt har någonting att säga, så var det oundvikligt att de en dag skulle komma att intervjuas i ETC.” ETC