omvard.se

OmVård.se fyller ett år

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 10:34 CEST

Nu har vi ett spännande år bakom oss, där mycket har hänt med OmVård.

Fler funktioner

OmVård.se har gått igenom stora förändringar sen lanseringen. Bit för bit har vi designat om webbplatsens alla delar.

Vårt senaste tillägg är Vårdcentralsguiden, där du genom att svara på ett fåtal frågor får förslag på vårdcentraler som kan passa dig. Vi har också testat om vårdcentralerna vill kunna använda OmVård för att berätta mer om sig själva, som Vårdcentralen Familjedoktorerna i Strängnäs. Många använder OmVård för att hitta väntetider till vården. För några sjukdomar visar vi upp samtliga väntetider, så att det går att jämföra väntetider för hela processen.

Vi vill dessutom att andra ska kunna använda vårt data, så vi har skapat ett API där man kan hämta kontaktuppgifter till vårdcentraler. API:et används idag av iPhone-app som hjälper dig att hitta närmaste vårdcentral.

Mer data

Vi kunde redan i september lägga till data från Astma- och allergiföreningen i Stockholms län, vilket har möjliggjort jämförelser av astmavården i Stockholm. I december kunde våra användare börja jämföra förlossningsvården. Dessutom har vi lagt till dialysvård, stroke och öron-, näsa-, hals.

I februari kom det efterlängtade resultatet från den nationella patientenkäten, där patienter från hela landet hade fått ge omdömen om sina vårdcentraler. Äntligen fanns det jämförbar information för alla vårdcentraler i Sverige. I samband med detta skapade vi patienttoppen, där vi listade vårdcentralerna efter snittbetyg, för att göra det ännu enklare för våra användare.

Priser

Till vår stora glädje vann OmVård två fina priser i slutet av året. Dels blev vi korade till Sveriges bästa sajt av Internetworld, dels fick vi Sjukvårdens IT-pris i kategorin Digitala patienttjänster av IT i vården.

Vårdinformation på andra platser

Under året har vi också arbetat med att påverka tillgången till öppet data och de offentliga institutionernas inställning till att ge allmänheten tillgång till kvalitetsinformation. Vi anordnade bland annat en konferens med internationella experter på området. Vi har på mässor och i möten med SKL och landsting upprepat att det måste finnas jämförbar information om vården, och att den måste vara lättillgänglig och lätt att använda.

Blogg, artiklar och twitter

Från start har OmVård granskat vården i artiklar och blogginlägg. Under hösten kom vi också igång med twittrandet. Sammanlagt har vi skrivit över 200 blogginlägg, 800 twittrar och nästan 50 artiklar om vården i Sverige och världen. I och med har vi fått kontakt med och följt en stor mängd bloggare och twittrare som har gett oss nya tankar och kunskaper om friskhet, sjukdom, vård och allt annat än vård.

Våra användare

Något av det bästa med OmVård har varit kontakten med alla användare, oavsett om det har varit via vårt Kundo-Tyck till eller kommentarer på bloggposter och artiklar.

Ibland blir det tydligt hur svårt det är att få kontakt med den svenska vården. Det är inte sällan vi får mail och telefonsamtal där människor berättar om sina eller närståendes problem och åkommor och ber om hjälp, kontakt, stöd eller svar. När ska svenska vården bli kontaktbar? Det behövs nya tankar!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

OmVård.se är en samlingsplats för fakta och statistik om vården i Sverige. Syftet med sidan är att enkelt och användarvänligt visa skillnader och likheter i till exempel kvalitet, bemötande och väntetider för patienter. OmVård.se vill göra det lättare att hitta och välja vård.

OmVård.se utvecklas och drivs av Sanocore AB. Webbplatsen är ett privat initiativ som finansieras av Svenskt Näringsliv. Ett medicinskt råd är knutet till sidan för att garantera den medicinska relevansen i materialet.

2009 utnämndes OmVård.se till Sveriges bästa sajt av tidningen Internetworld.