omvard.se

OmVård.se vinner Sjukvårdens IT-pris

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 10:52 CET

Igår fick OmVård.se Sjukvårdens IT-pris inom kategorin Digitala Patienttjänster med motiveringen:

"OmVård.se är en genomarbetad sajt som gör det möjligt för patienter och anhöriga att jämföra olika vårdgivare med varandra. Informationen presenteras på ett enkelt och visuellt attraktivt sätt. En efterfrågad tjänst som fyller ett stort behov."

- Vi är mycket glada för priset, säger Pontus Österberg, projektledare för OmVård.se. Vi ser det som ett bevis för att små, entreprenöriella aktörer behövs för att ta fram IT-lösningar för den ansträngda vårdsektorn. Men om man på allvar vill ha en hög innovationskraft inom området måste den nationella IT-strategin göra det möjligt för mindre aktörer att konkurrera med nytänkande tjänster och idéer som kan göra nytta.

Tävlingen Sjukvårdens IT-pris instiftades 1998 och arrangeras av Dagens Medicin och Computer Sweden. Årets tävling stöttas av Vinnova, KK-stiftelsen, Vårdalstiftelsen, Tieto och Läkemedelsindustriföreningen.

Pristagare i övriga kategorier var ett IT-stöd för automatisk överföring av data från journaler till Nationella Diabetesregister, Milou som underlättar hanteringen av mätvärden under förlossningar samt Sjukvårdsrådgivningens video- och distansmötestjänst. Årets idé är ett "sjukdoms-CV" där patienten ska kunna skriva ner viktig sjukdomsinformation för att slippa upprepa samma saker vid varje vårdkontakt.

- Vi är många där ute med bra idéer, vilket var tydligt på Vårdgalan igår. Ta till vara på våra idéer och lösningar, det vinner alla på, avslutar Pontus Österberg.