Belatchew Arkitekter AB

Omvärldsbevakning av hållbar arkitektur

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 07:17 CET

I den kontinuerliga kompetensutveckling som RB Arkitektur bedriver för egen del ingår bevakning av utvecklingen inom arkitektur och byggande med fokus på hållbarhetsfrågor.

RB Arkitektur har beslutat att dela med sig av de delar av omvärldsbevakningen som rör:

• Hållbar arkitektur
  • Hållbar stadsutveckling
  • Ekologiskt byggande
  • Forskning om nya material, miljö och samhällsbyggande.
  • Omfattning: såväl Sverige som internationellt

- Då vi är angelägna om att bidra till hållbar stadsutveckling vill vi göra så många som möjligt medvetna om –  och delaktiga i – denna utveckling. Ett sätt att göra detta är att dela med oss av vår omvärldsbevakning inom området, säger Rahel Belatchew Lerdell, VD och grundare av RB Arkitektur.

Bevakningen finns tillgänglig på RB Arkitekturs hemsida www.rbarkitektur.se/omvarldsbevakning. Det går också att följa bevakningen via RB Arkitekturs Twitter-flöde som finns på www.rbarkitektur.se.

- Vi har haft stor glädje av vår bevakning som måste utvecklas kontinuerligt. Vi bjuder därför in personer/aktörer som känner till resurser inom området som bör bevakas att höra av sig, avslutar Rahel Belatchew Lerdell.

Nyckelord; RB Arkitektur, Rahel Belatchew Lerdell, hållbar utveckling, hållbar arkitektur, grön arkitektur, hållbart byggande, grönt byggande, hållbar stadsutveckling, grön stadsutveckling, ekologiskt byggande, nya material

Om Rahel Belatchew Arkitektur

Rahel Belatchew Arkitektur AB (RB Arkitektur) är en arkitektbyrå som arbetar inom ett brett fält av projekt, från stadsplanering till bostäder via kontor och handel. Vårt arbete kännetecknas av ett starkt engagemang och en stor lyhördhet för våra kunders behov och krav. Vi ser varje nytt projekt som en utmaning och söker alltid finna den bäst lämpade lösningen till varje specifikt objekt. Våra kunder utgörs av såväl privata som offentliga uppdragsgivare.

Rahel Belatchew Lerdell, arkitekt MSA/SAR, DESA och grundare av RB Arkitektur AB är utbildad i Paris och Amsterdam och har sedan 1996 varit verksam som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm.

Kontoret har fått flera utmärkelser under de senaste åren. Bland annat Årets Arkitekt 2006 av Tidningen Residence, en av världens 101 mest spännande nya arkitektbyråer 2007 av tidningen Wallpaper*. Under 2008 har Rahel Belatchew Arkitektur även vunnit 1:a pris i parallella uppdrag för utveckling av Hallunda Centrum. Flera av arkitektbyråns projekt finns publicerade i både svensk och internationell press samt ett flertal böcker.

Mer om RAHEL BELATCHEW ARKITEKTUR finns på www.rbarkitektur.se. För mer information, kontakta  Rahel Belatchew Lerdell  på telefon 070-174 94 32 eller rahel at rbarkitektur.se