Stockholmsbörsen AB

OMX, Oslobörsen och ICEX lanserar VINX, en ny indexfamilj

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 09:06 CET

Den 3 april 2006 lanserar den nordiska börsen OMX tillsammans med börserna i Oslo och Reykjavik, en ny indexfamilj – VINX. Syftet med VINX är att avspegla utvecklingen i den nordiska regionen på ett pålitligt och förutsägbart sätt samt att tydliggöra de investeringsmöjligheter som erbjuds.

VINX familjen täcker in all-share-, handelsbara-, benchmark- och sektorindex som omfattar bolag noterade på OMX’ börser i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn, samt på börserna i Oslo och Reykjavik. Idag finns det över 800 bolag, med ett samlat marknadsvärde uppemot 10 000 miljarder svenska kronor, på de fem börserna.

”VINX är vårt svar på ett ökat intresse och en växande efterfrågan hos våra kunder på fler jämförelsemöjligheter. Vårt nära samarbete mellan börserna bidrar till att VINX-indexen återspeglar marknaderna på bästa sätt”, säger Jukka Ruuska, ansvarig för OMX’ affärsområde Nordic Marketplaces samt VD för Stockholmsbörsen.

VINX kommer att fungera självständigt, och som ett komplement, till de lokala index som idag tillhandahålls på börserna. Strukturen och reglerna för VINX har utvecklats i nära samarbete med marknadens aktörer. Runt halvårsskiftet 2006 kommer derivatprodukter att noteras på VINX30, som inkluderar de 30 mest handlade bolagen i regionen.

Från och med den 3 april 2006 kommer VINX30 att utgöras av följande aktier:

A.P. Möller Maersk B, Assa Abloy B, AstraZeneca, Atlas Copco A, Danske Bank, DnB NOR, Electrolux B, Ericsson B, Fortum Oyj, Föreningssparbanken A, Hennes & Mauritz B, Investor B, Nokia Oyj, Nordea Bank, Norsk Hydro, Novo Nordisk B, Sampo A, Sandvik, SCA B, SEB A, Securitas B, Skanska B, SKF B, Statoil, Stora Enso R, Sv. Handelsbanken A, Telenor, TeliaSonera, UPM-Kymmene Oyj och Volvo B.

För mer information vänligen kontakta:
Henrik Paulsson, Chef för OMX’ derivatmarknader

Peter Belling, Chef för OMX’ informationstjänster

Ulrika Olofson, Informationschef, Stockholmsbörsen

Korta fakta om VINX

VINX30, det handelsbara indexet, kommer att bestå av de 30 största och mest omsatta bolagen.
VINX benchmark index kommer att bestå av mellan 150- 200 bolag som speglar de free float justerade nordiska investeringsmöjligheterna på bästa sätt.
Indexreglerna kan laddas ned från börsernas webbsidor före lanseringen.
Sektor indexen kommer att baseras på GICS, Global Industry Classification Standard, som är framtaget av Morgan Stanley Capital International Inc. (MSCI) och Standard & Poor’s (S&P).
VINX30 index har basvärde 1000, per den 31 december 2000. VINX benchmark, all-share och sektor index har basvärde 100, per den 31 december 2000.
VINX30 och VINX Benchmark kommer att revideras två gånger per år.

Om OMX | OMX är en ledande expert inom börsindustrin. Genom den nordiska börsen i Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors, Riga, Tallinn och Vilnius, erbjuder OMX tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. OMX' integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för börser, clearingorganisationer, värdepapperscentraler och andra finansiella institutioner världen över. OMX är noterat på den nordiska börsen i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. För mer information, besök www.omxgroup.com