NASDAQ OMX

OMX tecknar avsiktsförklaring med Zagrebbörsen

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 13:03 CET

OMX och Zagrebbörsen har tecknat ett Memorandum of Understanding om samarbete. Avtalet gäller ett potentiellt samarbete inom teknologi och produktutveckling.

Zagrebbörsens vision är att spela en viktig roll i regionen och man avser att dra fördel av OMX ledande ställning i börsindustrin, både som leverantör av teknik för börser och som framgångsrik drivkraft bakom integrationen av den finansiella marknaden i Norden och Baltikum med OMX Nordiska Börs.

Målet för samarbetet mellan OMX och Zagrebbörsen är att bidra till utvecklingen av den kroatiska kapitalmarknaden och att göra den mer attraktiv både nationellt och internationellt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Lilja, OMX +46 8 4056395
Zeljko Kardum, ansvarig för PR och Government Relations, Zagrebbörsen +385 1 4686 840

Om OMX | OMX är en ledande expert inom börsindustrin. Genom den Nordiska Börsen erbjuder OMX tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. Den Nordiska Börsen är ett begrepp som används i marknadsföringssyfte och är inte en juridisk person. Begreppet beskriver det gemensamma erbjudandet från Helsingforsbörsen, Köpenhamnsbörsen, Stockholmsbörsen, Tallinnbörsen, Rigabörsen och Vilniusbörsen. OMX integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för över 60 börsorganisationer i fler än 50 länder. OMX är ett Nordic Large Cap bolag i den finansiella sektor på OMX Nordiska Börs. För mer information, besök www.omxgroup.com.

Om Zagrebbörsen | Zagrebbörsen (ZSE) (Kroatien) är en av de ledande marknadsplatserna i Sydösteuropa. Enligt en nyligen genomförd Bloomberg-enkät är ZSE (räknat i börsvärde) den sjätte största börsen i Central- och Östeuropa. Inom regionen som tidigare var Jugoslavien (Slovenien, Serbien, Montenegro, Bosnien-Hercegovina, Kroatien) håller ZSE dessutom ställningarna med 37,4 procent av den totala aktieomsättningen 2006 och 41,4 procent av det totala börsvärdet i hela regionen*. ZSE var den första börsen i denna region som erkändes av Londonbörsen (år 1996) som en transparent som reglerad primärmarknad för dubbla börsnoteringar och notering av företags GDR i London. *Källa: Offentliga uppgifter från FEAS’ webbplats (Federation of Euro-Asian Stock Exchanges), Ljubljanabörsen och Zagrebbörsen. **Börsvärde beräknat den 30 september, på årsbasis för 2006. Officiell webbplats www.zse.hr