Science Park Halmstad AB

One Moment utmanar barfotatrenden med design och pris

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 06:00 CEST

Anders Nilsson, grundare av cleantechföretaget Cavac AB på Science Park Halmstad fick i slutet av förra året upp ögonen för One Moment, det är en 100% biologiskt nedbrytbar sko, producerad av 100% latex som utvinns från Hevea-trädet.

Som en sann entreprenör kunde han inte motstå att ta in barfota-skon till Sverige. Med hjälp av Johannes Nilsson som driver Nordic Innovations AB, ett distribution- och produktutvecklingsföretag, på Science Park har de idag distribution via Internetåterförsäljarna nelly.com, heppo.se och coolstuff.se.

- Med mitt intresse för miljö, design och marknadsföring så fanns det inget tvivel om att ta in dessa skor till Sverige och Skandinavien, säger Anders Nilsson.

One Moment eller 01M som varumärket förkortas till är en produkt utvecklad och producerad i Spanien. Skorna är inspirerade av ursprungsbefolkningen i Amazonas som sedan lång tid tillbaka har målat sina fötter med det naturliga latex som utvinns av Hevea–träden. Att måla fötterna gjorde de för att enklare och bekvämare kunna ta sig fram genom djungeln under regnperioden. I nutid är den här uppfinningen vidareutvecklad för att återskapa barfota-känsla, skon kombinerar användbarhet, design och respekt för miljön. Materialet i skon är bekvämt elastiskt och skon formar sig efter foten tillika så väger skorna oerhört lite. Skon är 1 mm tjock runt foten och har en 2 mm sula. Skon är av unisex modell och finns i 8 olika färger för både vuxna och barn.

På frågan varför man ska köpa 01M säger Anders:

- Klättra, segla eller bara promenera på stranden räcker gott, kunder har hört av sig och berättar hur de använder dem vid bad och andra till så kallad barfota-löpning som ökar i popularitet. Med den låga vikten och flera färger fungerar 01M utmärkt till flera syften då denna sko bygger upp alla muskulaturer naturligt. Den naturliga känslan och designen är en perfekt mix, för 149 kr kan du inte få en bättre lösning.

För mer information om 01M:

Mail: anders@cavac.se
Shop: http://www.coolstuff.se/OneMoment-skor