Tenjin Visual

One Tonne Life

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 14:37 CEST

Volvo Personvagnar, Vattenfall och A-hus har gjort en gemensam satsning för miljön. Tillsammans har de tagit fram konceptboendet One Tonne Life med målet att minska koldioxidutsläppet från 7 ton till 1 ton per person.

One Tonne Life är ett konceptboende för nästa generations småhus. Det är ett projekt där man med tillgänglig kunskap och teknik visar att det går att påverka koldioxidutsläppen. Drift av hus och Volvos nya miljöbil, Volvo C30 DRIVe, sker genom miljövänliga energialternativ från sol, vind och vatten. Huset är ritat av arkitekten Gert Wingårdh.

Detta är ett unikt samarbetsprojekt där flera ledande företag tar ett gemensamt initiativ för att visa att deras gemensamma produkter och tjänster kan skapa en hållbar framtid. Allt från husmaterial till vitvaror har miljöanpassats för att uppnå de högt ställda målen. Leverantörer som Siemens bidrar med energisnåla produkter. Det byggs ett One Tonne Life i Stockholm och ett i Göteborg. Steg ett i den kommande processen är att hitta familjer med ett barn och en tonåring som under en längre testperiod ska bo i de först uppförda husen.

Göteborgsföretaget Tenjin Visual har stått för kreativ utveckling och producerat både en projektsida för webben och en inspirationsfilm för att marknadsföra projektet. Tenjin Visual är en ung kreativ mediebyrå som jobbar med digital marknadsföring inom bygg och arkitekturbranscherna. "Det här var en spännande utmaning för oss", säger Mattias Henningsson-Jönsson, projektledare på Tenjin Visual. "Det var många inblandade företag som skulle samarbeta, ta beslut och förse oss med material som vi skulle hantera. Produktionsmässigt var det en utmaning att hantera flera hundra miljoner polygoner i form av hus, volvobil, inredning och vegetation. Vi utvecklade vår pipeline för att göra det möjligt för flera att jobba mot samma scener."

Projektsidan är en interaktiv lösning med fokus på att engagera och samtidigt informera om leverantörernas miljöanpassade produkter. Allt är byggt i 3D för att möjliggöra en så kreativ och flexibel webblösning som möjligt. Besökaren kan enkelt förflytta sig i en fotorealistisk miljö mellan exteriör och interiöra rum för att uppleva trädgård, miljöbil, energialternativ och hus med möjligheten att stanna till och studera huset. Genom animerade hotspots kan intressenterna gräva djupare bland informationen och se filmer om de olika miljöanpassade produkterna. Inspirationsfilmen är producerad för att på ett lekfullt och inspirerande sätt demonstrera projektets värden och mål. "Det känns väldigt bra att jobba i ett projekt där vårt arbete hjälper till att bidra till en bättre miljö", avslutar Mattias.

Kampanjen pågår under hösten 2010.

För ytterliggare information läs mer på www.onetonnelife.com/animation eller kontakta Mattias Henningsson-Jönsson på Tenjin Visual, 0736-231743, mattias@tenjin.se