Eco Innovation AB

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 08:04 CET

Opcon, Lightlab eller tävlingen Miljöinnovation blir bästa miljönyhet i november. Eco Innovation har nominerat deras nyheter till nätröstning om bästa svenska miljönyhet i den månaden. Produktionsavtal för återvinning av spillvärme mot Genombrott i utveckling av kvicksilverfri energisparlampa och 10 Finalister i tävlingen miljöinnovation. Vilken av dessa nyheter ger störst hopp om en bättre miljö. Röstningen avslutas 15/12 kl. 20.00.

Spillvärme fick första pris i tävlingen Miljöinnovation. Men egentligen är vår miljö vinnaren, förutom alla 10 finalisterna. De är uttagna för miljöpotentialen av en superjury. Härliga innovationer är t.ex. SolarCool, ett litet, lätt, billigt kylskåp som drivs bara med solenergi;  Solarus är ett sätt att få både värme och el ur en solfångarpanel; ett System för att ändra motorns kompression beroende på hur den körs och vilket bränsle den går på; och Kemisk värmelagring i salt.

Lightlab har i många år utvecklat en kvicksilverfri lågenergilampa. Kvicksilver är så giftigt att det blir förbjudet i Sverige för all annan användning än lågenergilampor. Det har varit svårt att få upp tillräckligt hög ljusstyrka. Men nu har Lightlab meddelat att de nått 85 lumen/Watt i mätning av oberoende testinstitut. Det är riktigt glädjande för det är i klass med vanliga lågenergilampor med kvicksilver.

Spillvärme är en stor outnyttjad resurs för klimatet. Det finns vid industrier över hela klotet. Opcons Powerbox kan tillvarata spillvärme ned till 55 graders temperatur. Under året har det kommit flera spännande exportförsäljningar, men inga betydande volymer. Det måste ju också produceras. Nu har Opcon träffat produktionsavtal med Partnertech. Inom 18-24 månader ska det kunna ge en Powerbox om dagen. En genomsnittlig Powerbox ger el motsvarande ett stort vindkraftverk eller uppvärming av 300 villor.

Omröstningen har just börjat. Välkommen att skriva vad Du tycker och rösta på de nominerade kandidaterna på http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/sommarbast Röstningen avslutas 15:e december kl. 20.00.

För vidare information besök Eco Innovations hemsida http://evolveu.bloggsida.se/eller ring Erik Sandström, tel 070-2994762. Bilder till Eco Innovation, tävlingen miljöinnovation och Elbil epost: evolveu@gmail.com . För bild till kvicksilverfri lågenergilampa hänvisar vi Lightlab och till Opcon Powerbox till Opcon.

Eco Innovation AB är ett familjeägt konsultbolag. Vi finns på Science Park i Jönköping. Vi hjälper till med information om miljöinnovationer och med EU-finansiering. Vi driver bloggen Miljöinnovation och har inlett utvecklingen av bloggen EU Sustain Energy.

För vidare information besök Eco Innovations hemsida http://evolveu.bloggsida.se/eller ring Erik Sandström, tel 070-2994762 alternativt epost: evolveu@gmail.com