General Motors AB

Opel Meriva får topplacering i stor tysk kvalitetsundersökning.

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2007 15:07 CET

• Bäst i kategorin små fel/Övriga opelmodeller visar förbättrat resultat 2007
• Opels VD Demant: ”Våra kvalitetsinitiativ bär frukt”

Rüsselsheim. Opel Meriva uppvisar lägsta felfrekvens i den s k TÜV-rapporten för 2007. Meriva, introducerades 2003, tog omedelbart toppositionen när den för första gången (första kontrollen efter tre års körning efter första registrering) testades i denna kvalitetsundersökning. Den genomsnittliga felfrekvensen på de 113 olika modeller som ingår i undersökningen är 5,9 procent – på Meriva 1,8 procent.

- Våra omfattande kvalitetsinitiativ har definitivt burit frukt, säger Hans Demant, VD för Adam Opel AG. – Det finns knappast ett bättre bevis på detta än denna framgång för en av våra nyaste modeller. Och tittar vi på resultatet för övriga opelmodeller så visar det sig att vi verkligen är på rätt spår.

I jämförelse med förra årets resultat visar i stort sett samtliga modeller från Opel rejäla förbättringari TÛV-rapporten 2007, såväl i ranking som när det gäller den procentuella felfrekvensen. Förutom Meriva (1,8 procent) är Corsa med 4,4 procent, Vectra med 4,5 procent, Agila med 4,8 procent samt Astra med 5,1 procent bättre än genomsnittsbilen. Detta placerar samtliga opelmodeller i kategorin låg felfrekvens.

Med tanke på att det är utomordentligt ovanligt att en modell ligger under 2 procents felfrekvens, är resultatet för Meriva synnerligen positivt.
Underlaget bygger på drygt 7 miljoner undersökta fordon under ett års tid.

Bilder kan laddas ned från http://media.opel.com eller media.opel.se
Login och password i februari: fy7209

2007-02-19

GM Sverige