General Motors AB

Opel på Stockholms Bilsalong 2006

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 11:52 CET

Det är bra snurr på opelförsäljningen och som ett exempel kan nämnas att under förra året sålde Opel tillsammans med det engelska systermärket Vauxhall 1,6 miljoner bilar motsvarande 80 procent av GM Europes totala försäljning på 1,98 miljoner bilar. Marknadsandelen växte på nio marknader och speciellt glädjande är att man ökade sin andel på sina två hemmamarknader.

Tittar vi framåt finns det mycket spännande i ”pipe-linen” och flertalet av alla dessa nyheter kommer visas på Stockholms Bilsalong.

Sverigepremiär 1 - Opels mycket framgångsrika och flexibla mini-van Meriva visas nu i en uppdaterad version med piggare design och nya motorer med exempelvis en ”värsting ” på 180 hästkrafter.

Sverigepremiär 2 består av OPC-modellerna av Astra, Meriva, Zafira samt Vectra. OPC står för Opel Performance Center och innebär bilar, som modifierats exteriört, interiört samt utrustade med trimmade motorer och anpassad teknik. Exempelvis visas Astra OPC 2,0 T med en 240 hästars turbomaskin och Vectra OPC med den nya 2,8-liters V6 turbon uppskruvad till 255 hästar. OPC modellerna kombinerar utstuderad formgivning och extrema prestanda med traditionell Opel-ekonomi.

Sverigepremiär 3 är högintressant inför den förestående våren och sommaren och varumärket Opels stora nyhet - Astra TwinTop. Astra TwinTop är en mycket vacker ”plåtcabriolet” med ett smart, tredelat tak som kombinerar den öppna bilens charm med vinterbilens värme och trygghet. Fyra fullvuxna åker kungligt och säkerheten håller mycket hög nivå.

Sverigepremiär 4 är lika spännande på sommaren som på vintern. Astra GTC med Panoramavindruta ger samma känsla i framstolarna som i cockpit på ett flygplan. Den 150 cm långa och 116 cm breda vindrutan sträcker sig från vindrutans framkant ända bak till bilens mittstoplar och består av ett specialhärdat glas, som ger samma krocksäkerhet som ett traditionellt plåttak. Opel är först och f n ensam om detta koncept.

Sverigepremiär 5 är en modell, som premiärvisades i Europa första gången i Geneve i början av månaden och som kommer att lanseras i Europa våren 2007. Bilen heter Opel GT och är en modern uppföljare på kultsportbilen Opel GT från 70-talet. Opel GT är en öppen roadster för två, har skarpt skurna linjer, bakhjulsdrift och en potent turbomatad fyrcylindrig motor på 260 hästkrafter.

Det finns ytterligare opelnyheter, men vi låter dessa i stället överraska ”live” i vår stora monter i A-hallen.

Några ord om Opels transportbilar.

I B-hallen visar vi åtta bilar fördelade på de tre grundmodellerna Combo, Vivaro och Movano. Vi visar såväl öppna som täckta, små som stora med bensin och dieselmotorer. Alla med ett gemensamt – tack vare sin höga produktkvalitet och dokumenterat goda driftsekonomi en av de verkliga vinnarna på transportmarknaden i Sverige, i norden och i Europa generellt.
I segmentet upp till 7 ton i Sverige blev Opel med 2500 sålda bilar den stora vinnaren förra året. Ökningstakten låg på 59-83 procent och trenden är densamma i hela norden.

2006-03-23
GM SVERIGE
Information Opel
Håkan Engström
hakan.engstrom@se.gm.com

General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 75 år. GM, som grundades 1908, har c a 327 000 anställda runt världen. Företaget har tillverkning i 33 samt försäljningsorganisationer i 200 länder. 2005 såldes globalt 9,17 miljoner bilar och transportbilar, en ökning på 2 procent och den näst högsta siffran i företagets historia. I Europa säljer GM Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette och Hummer på mer än 30 marknader . Man har elva produktions- samt sammansättningsanläggningar i åtta länder och har en arbetsstyrka på c a 64 500 personer. Ytterligare information om GM och dess produkter kan hämtas på http://media.gmeurope.com och http://www.gmeurope.com .