General Motors AB

Opels bästsäljare ännu bättre - Nya Astra: Förfinad design och optimerade motorer

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 17:28 CET

• Nya motorer utvecklade för framtida avgaskrav
• Högre effekt och drygt 13 procent lägre förbrukning
• Förfinade framgångsrika former, ”pianolack” i interiören

Rüsselsheim. Opel Astra möter det nya året med ny uppiffad design och med motorer som är kompaktare, starkare och snålare. Sedan debuten i mars 2004 har denna den tredje generationen av Opel Astra toppat försäljningslistorna i Europa. Försäljningen har nu passerat 1,2 miljoner bilar.

I Sverige får Astra-köpare nu åtta olika motorer på mellan 90 och 240 hk att välja mellan. Nyast och starkast är en 1,6-liters turbomotor som ger 180 hk/132 kW och som ersätter en 2-liters turbomotor på 170 hk/125 kW (ej saluförd i Sverige). Den nya motorn driver via en sexväxlad manuell låda, som bidrar till att bensinförbrukningen sänkts till 7,7 liter per 100 km. Det är en minskning med drygt 13 procent jämfört med föregångaren!

Eftersom Astras moderna formspråk från 2004 fortfarande känns nytt och fräscht har Opels designavdelning fokuserat på att finslipa olika detaljlösningar, främst i bilens fram- och bakparti. Kombi- och femdörrarsversionerna har till exempel fått en bredare kromlist som ytterligare framhäver Astras kraftfulla V-formade front och GTC-versionen har fått en bikakeformad grill som understryker den kupéliknande tredörrarskarossens sportiga framtoning. Astra Kombi har nu prydliga och praktiska takrelingar i aluminium.

I interiören märks bland annat ny krominramning av luftkonditionerings- och radioreglagen och i Cosmo-versionen kryddas inredningen med lyxig ”pianolack”. Det populära infotainmentsystemet CD 30 MP3 har nu anslutning för externa tillbehör typ iPod.

Nya uppdaterade Astra erbjuder en hel del spjutspetsteknik som fortfarande är sällsynt i det här segmentet. Astra GTC är till exempel den enda serietillverkade personbilen som kan beställas med panoramavindruta – den sträcker sig in över framstolarna ända bak till B-stolparna och skapar en helt ny känsla av rymd.

Ett tillval som ger en alldeles speciell och exklusiv körupplevelse är Opels IDSPlus-system med CDC (Continuous Damping Control). I den här typen av avancerade chassikontrollsystem, som normalt bara finns i dyra lyxbilar och exklusiva sportbilar, samarbetar ESPPlus, ABS och CDC med alla tillhörande sensorer kontinuerligt och blixtsnabbt. De utväxlar och analyserar all information och optimerar ständigt och omedelbart chassit för varje enskild körsituation.

Till nya Astra finns också med ett avancerat (och ytterligare förbättrat) system för släpvagnsstabilisering, vilket inte heller är vardagsmat i detta segment. Systemet övervakar hela tiden släpets rörelser i förhållande till bilen och oönskade avvikelser stävjas omgående genom att elektroniken bromsar ett av framhjulen.

Opel Astra 2007 – Motorer och prestanda

Bensinmotorer Dieselmotorer
Motortyp 1.4 TWINPORT ECOTEC 1.6 TWINPORT ECOTEC 1.6 Turbo ECOTEC 1.8 ECOTEC 1.3 CDTI ECOTEC 1.9 CDTI ECOTEC 1.9 CDTI ECOTEC
Cylinderantal/ven-tiler per cylinder 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/2 4/4
Total cylinder-volym [cm³] 1 364 1 598 1 598 1 796 1 248 1 910 1 910
Maxeffekt kW/hk vid r/min 66/90
5 600 77/105
6 000 132/180
5 500 103/140
6 300 66/90
4 000 88/120
3 500 110/150
Max vridmoment Nm vid r/min 125
1 980-5 500 175
1 750-2 500 280
2 000-2 750 320
2 000-2 750
Bränsleförbrukn
bl körn (l/100 km) 6,1 6,6 7,7 7,3 4,8 5,8 5,8
Acceleration
0 -100 km/h (s) 13,7 12,3 8,2 10,2 13,7 10,5 8,9
Toppfart (km/h) 178 185 223 208 172 194 208
Alla data är preliminära. Prestanda- och förbrukningsdata gäller femdörrars Astra med standardutrustning och manuell växellåda.

Bilder laddas hem från http//media.opel.com
Lösen och password: fy7209

2007-02-12
GM Sverige