General Motors AB

• Nummer ett i åtta länder i Europa 2005
• Europas populäraste kombi
• Introduktion av Astra TwinTop

Rüsselsheim. Två år efter marknadslanseringen, fortsätter Opel Astra att vara mycket populär i hela Europa. Nyregistreringarna av Opels bästsäljare, vinnare i otaliga jämförelsetester i den konkurrensutsatta kompaktklassen, ökade från 400 000 till 515 000 bilar under 2005. Ökningstalet på c a 110 000 bilar jämfört med 2004 motsvarar en ökning på 25 procent och innebär att Astra nu nalkas den magiska milstolpen 1 miljon bilar. Var tionde nyregistrerad kompaktbil i Europa är en Opel, med Astra som segmentsledare i åtta europeiska länder 2005.
Även i Sverige gör Astra bra ifrån sig med en 42 procentig försäljningsökning under föregående år. Förra månaden, februari, var Astra tvåa i segmentet kompaktbilar i Tyskland och Europa. Vid sidan av femdörrarsmodellen och dynamiska GTC är kombin speciellt intressant för de europeiska bilköparna. Denna rymliga och praktiska modell intar positionen som den mest populära stationsvagnen i kompaktklassen i Tyskland och Europa. En fjärde Astra-modell är nu på gång: Astra TwinTop. ”Kupén bland cabrioleterna” erbjuder fyra fullvuxna säten, rejält bagageutrymme och riklig utrustning.

Spännande designspråk

För att bättre förstå faktorerna bakom Astras försäljningsframgångar, undersökte Opels marknadsundersökare huvudorsakerna bakom köpet och resultatet blev ingen överraskning: formgivningen. Det är Astras spännande, progressiva framtoning som särskiljer den från sina klasskamrater. Den starkaste tolkningen av de dynamiska proportionerna visas tydligast på GTC och på den GTC-baserade high-performance modellen Astra OPC.

Den tredje generationen Astra har medverkat till att ge varumärket Opel en ny ”look” och kommer att ha ett fortsatt inflytande på kommande modeller i klassen. Den atletiska Astra TwinTop ”kupén bland cabrioleter” känns direkt igen som en typisk medlem av Astra-familjen. Även den kommande Opel GT, en renodlad sportbil, har tydliga inslag från Astra i formgivningen, säger Alain Visser, Executive Director Europen Marketing.

High-tech föregångare

Karaktäristiskt för Astra är det omfattande motorprogrammet som omfattar sju moderna bensin- och fyra dieselmotorer, som utvecklar mellan 90 och 240 hästkrafter. Den sportiga framtoningen har sin grund i IDS-chassiet (InteractiveDrivingSystem) med McPhersonkonceptet fram och en patenterad torsionsbakaxel. Det adaptiva IDSplus-chassiet med elektronisk Continuous Damping Control (CDC) ger en perfekt balans mellan körkomfort och aktiv säkerhet. Det integrerade chassikontrollsystemet, i vilket kontrolleneheter och sensorerna till ESPplus, ABS och CDC konstant utbyter data, ger optimal finjustering av chassiet i alla körsituationer på bråkdelar av en sekund. Den här typen av chassikontroll återfinns vanligtvis i lyxbilar och exklusiva sportbilar. Adaptive Forward Lighting (AFL) med dynamiskt kurvljus är en annan utrustningsdetalj som med Astra introducerades i kompaktbilssegmentet.

Det är ingen överraskning att tyska ADAC´s läsares ”Car of the Year 2005” placerat sig som nummer ett i otaliga jämförelsetester i internationella biltidningar.

2006-03-14
GM Sverige
Information Opel
Håkan Engström
hakan.engstrom@se.gm.com

Bildtext: På väg mot milstolpen 1 miljon bilar: Opel Astra. Kombimodellen Europas populäraste i kompaktklassen.

General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 75 år. GM, som grundades 1908, har c a 327 000 anställda runt världen. Företaget har tillverkning i 33 samt försäljningsorganisationer i 200 länder. 2005 såldes globalt 9,17 miljoner bilar och transportbilar, en ökning på 2 procent och den näst högsta siffran i företagets historia. I Europa säljer GM Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette och Hummer på mer än 30 marknader . Man har elva produktions- samt sammansättningsanläggningar i åtta länder och har en arbetsstyrka på c a 64 500 personer. Ytterligare information om GM och dess produkter kan hämtas på http://media.gmeurope.com och http://www.gmeurope.com .