Kulturdirekt

Operan Figaros Bröllop på Olympiateatern

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 09:13 CEST

Föreställningen Figaros Bröllop är den första operaföreställning som utvecklats för Olympiateaterns speciella och minimalistiska scenutrymme. Ensemblen som kallas Opera Tättinpå har under 2013 dragit stor publik med föreställningen och gör nu en exklusiv extraföreställning den 9/10!

Figaros bröllop gestaltar en patriark och dennes makt över människor som är helt beroende av honom. Verket har en komisk yta med en mörk botten. Kvinnorna i historien manövrerar i den manliga världen och når trots allt sina mål. Regissören Helena Collert har gjort en nytolkning av operan och förlagt historien till 20-talets Chicago och den patriarkala maffiavärlden, där Grevinnan förälskar sig i en den vackra kvinnan Cherubina.

barbro.ogren@bmpk.se

____________________________________________________________________
Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.