Manna från himlen

Operatören 3 och 7-Eleven lanserar en semi-virtuell mobil skattjakskampanj

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 11:33 CET

Idag, torsdag den 3 december, startar operatören 3 och butikskedjan 7-Eleven en gemensam mobil skattjaktskampanj med namnet Jakten på lussekatten. Under 2 veckor kommer alla 3s kunder kunna jaga lussekatter i Stockholm. Totalt placeras 300 lussekatter virtuellt ut över staden. Den person som fysiskt tar sig snabbast till någon av de utvalda geografiska platserna, vinner en lussekatt. Lussekatten förmedlas genom en mobil värdekupong, som kan lösas in i någon av 7-Elevens butiker i Stockholm.

Skattjakten genomförs med hjälp av så kallad positoneringsteknik, samma teknik som polisen använder för att spåra försvunna personers mobiltelefoner. Kampanjen, att jaga en virtuell produkt med hjälp av positioneringsteknik, är unik i sitt slag och genomförs med hjälp av det mobila marknadsföringsföretaget Manna från himlen.

– Den här kampanjen är inte bara rolig och innovativ, vi tror att den kommer attrahera många av våra kunder också. Genom att koppla ihop den fysiska och virtuella verkligheten skapar vi en typ av förstärkt verklighet där information från användarens fysiska omgivning
blandas med digital information, säger Erik Hörnfeldt, Informationschef på 3.

– Det är intressant för oss att vara med och testa ett nytt sätt att driva kunder till våra butiker. Vi bedömer att kampanjen kommer bidra positivt till vår varumärkeskännedom och merförsäljning, säger 7–Elevens marknadschef Johan Rosenblom

För ytterligare information kontakta:
Erik Hörnfeldt, Informationschef 3, 0735 337404
Johan Rosenblom, marknadschef 7-Eleven, 070 45 43 140
Katarina Chowra, VD Manna från himlen, 070 635 86 80

Manna från himlen erbjuder ett mobilt DM verktyg. Målgruppen, antingen annonsörens egna kunder eller medlemmar i manna.me, selekteras på variabler som demografi, intresse och geografisk plats. Se gärna mer: www.mannafranhimlen.se

7-Eleven är en rikstäckande närbutikskedja med 190 butiker på 86 orter (75 i citylägen och 115 längs väg genom ett samarbete med Shell). Butikerna erbjuder ett omfattande sortiment bestående av en mängd matalternativ, drycker, italienskt färskmalet kaffe, nybakat bröd, konfektyr och dagligvaror samt ett rikt utbud av tjänster som t.ex. in- och utbetalningar, biljettbokning och spel och lotter. 7-Eleven grundades 1927 i USA och är idag världens största närbutikskedja med fler än 36 000 butiker i 17 länder. 7-Eleven i Norden (Danmark, Norge och Sverige) ingår i norska Reitangruppen AS och driftsformen för butikskonceptet är franchise.

För mer information, se: www.7-eleven.se.

Om 3
3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med drygt 25 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60 %) och Investor AB (40 %). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se