Adamo Bredband

OPERATÖRSBYTE FÖRSVÅRAS AV TELIABOLAG

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2004 08:10 CEST

Adamo Bredband har skickat in en skrivelse till Post och Telestyrelsen och förklarat hur det nya avtalet för operatörssammarbete och nya rutiner från Skanova innebär en kraftig försämring för kunder och allvarligt begränsar konkurrensen på marknaden.

Nya rutiner skulle göra det möjligt att effektivisera den tungrodda fullmaktshanteringen vid operatörsbyte. Kunden skickar nu in en fullmakt till sin nya operatör som då avslutar abonnemanget hos den gamla operatören och kopplar in kunden utan avbrott. Tidigare har det varit en manuell synkronisering mellan gamla operatören, nätleverantören Skanova och den nya operatören. Men införandet av det nya systemet har lett till att liggande ärenden som inletts med det gamla sättet att hantera fullmakter har ignorerats, och nätleverantören Skanova vägrar hantera synkroniseringen för dessa. Detta orsakar upp till två veckors avbrott i bredbandsleveransen.

I tillägg drabbas kunder inom vissa äldre Skanova tjänster som t.ex. Bostream X-stream 2.5Mbit/s, vilka ligger i en äldre databas hos Telia. Dessa omfattas inte av de nya rutinerna, och gör det omöjligt för kunderna att byta leverantör utan avbrott även om det gick bra tidigare.

Det nya systemet implementerades utan övergångsrutiner, vilket innebär att kunder som för flera månader sedan själva sagt upp sina abonnemang riskerar att drabbas av avbrott som varken Adamo Bredband eller kunderna själva kunde förutse eller göra något åt.

Det nya operatörssammarbetet är framtaget gemensamt av operatörerna, men med riktlinjer från Telia/Skanova. Vissa av de nya Skanova rutinerna har dock inte kommunicerats till operatörerna i tid och ett intensivt samarbete mellan operatörerna pågår nu för att minimera problemen för kunderna och företagens kundtjänstpersonal får mycket extra arbete. Tyvärr har detta lett till att väntetiderna i kundtjänst kan vara onormalt långa.

Kunder som byter till Adamo Bredband och som råkar ut för avbrott längre än 5 arbetsdagar kommer att kompenseras med en avgiftsfri månad. Adamo Bredband beklagar problemen detta innebär för kunderna och gör allt för att situationen ska bli den bästa möjliga med de förutsättningar som vi och de andra operatörerna har fått.

Adamo Bredband är en tjänst från spanska Adamo Europé SL

Fredrik Gillstrom