Possibilitas

Opus 5 – Davids livsverk på scenen igen

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2018 11:20 CET

Opus 5, det humorfyllda och hypermusikaliska scenkonstverket, har nypremiär på Göteborgs Dramatiska Teater. Tillsammans med teaterlegendaren Sören Larsson har repetitionerna varit i gång ett par veckor. David Sperling Bolander känner sig pånyttfödd.

Opus 5 är en poetisk enmanscabarét fylld av fysisk och musikaliska närvaro. 2001 fick föreställningen Nöjesguidens pris för bästa scenkonst.
   – Vi är otroligt glada över att David vill sätta upp stycket igen. Vi gör detta för de som vill uppleva verket igen och för nya generationer som inte ens fick chansen, säger Monika Wade som är producenten bakom nyuppsättningen.
   Possibilitas och David Sperling Bolander inledde samarbetet 2015, när ett annat av Davids mästerverk, Bengt Erik Olssons sista konsert, hade nypremiär på Stora Teatern.

I Opus 5 får publiken bland annat ta del av en konsert på leksakspiano, yxdans, buktaleri och pekingopera
   – Det är ett tragikomiskt artisteri i klass med Victor Borge och Charlie Chaplin, säger Monika Wade.

Opus 5 och Opus 5 – pånyttfödelsen är resultatet av ett flera decennier långt samarbete och pågående samtal mellan teaterpedagogen och regissören Sören Larsson och David Sperling Bolander.
   – När vi satte upp föreställningen första gången, för arton år sedan, var detta med mobiltelfoner helt nytt, det fanns inga laptops. Redan då tyckte jag att utvecklingen gick för fort och såg föreställningen som en lovsång till långsamheten, säger David Sperling Bolander.
   Numera har vi skärmar med oss överallt. Tempot i arbetsliv och vardag har blivit snabbare i takt med digitaliseringen, i värsta fall på bekostnad av det mellanmänskliga mötet. David var inte svår att övertala att sätta upp stycket igen.
   – Personligen behöver jag föreställningen för att hitta tillbaka till scenkonstens byggstenar. Under repetitionerna har jag varvat ned och i kontakten med den uppackade rekvisitan, kostymerna och scenografin känner jag mig pånyttfödd. Jag hoppas och tror att vi är fler som behöver uppleva tyngden och lättheten i det fysiska rummet, säger David Sperling Bolander med ett leende.

Opus 5 har nypremiär på Göteborgs Dramatiska Teater, 22 november, kl 19.00
Spelas därefter, 23 & 24 november.

Evenemanget på Facebook: https://www.facebook.com/events/313791672550211/
Mer information: www.possibilitas.se

Från några av recensionerna 2001:

"Den polske teatermannen Jerzy Grotowski, Sören Larssons ledstjärna, talar om ”fattig teater” som en målsättning - och jag tror visionen kommer nära här. Skådespelaren i centrum, med alla verktyg i sin hand, inklusive det enkla men effektfulla scenmaskineriet. Det behövs inte mer."
Amelie Björck, Göteborgs-Posten 29/1 2001

”Kan man tala om elementär scenkonst? Ja det kan man. Åtminstone om man har fått ta del av David Bolanders enmansföreställning Opus 5."
Mikael Löfgren, Dagens Nyheter 29/3 2001

Presskontakt: Jörgen Wade, jorgen@possibilitas.se

Possibilitas grundades 2015 med sin bas i Göteborg. Vi är ett scen- och eventproduktionsbolag, med känsla för både stora och små uppdrag. Vi söker finansiering och marknadsför den enskilde konstnären, publikutvecklar institutioners scener, men har även kompetens att projektleda och koordinera offentliga kulturarrangemang, festivaler och större företagsevent.