Susan Rose Communication AB

Orange Business Services sätter standarden för användarvänlig

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 13:26 CEST

Stockholm den 15 april 2009: Alla Unified Communication-funktioner i ett enda gemensamt gränssnitt. Detta är Orange Business Services bud på framtidens collaboration-plattform. Telekommunikationsföretaget Orange är ett steg före på marknaden, enligt analytiker.

Det är endast 18 månader sedan Orange Business Services lanserade collaboration-lösningen "Business Together with Microsoft", som gör det möjligt för anställda i globala företag att samarbeta effektivt vid hjälp av Microsofts messaging och collaboration-verktyg oavsett var de befinner sig i världen. Nu utökas lösningen med Cisco IP-telefoni som gör det möjligt för medarbetarna att få en heltäckande Unified Communications lösning, som drivs från ett enda gränssnitt - Microsoft Office Communicator.

Den nya lösningen levereras som en paketerad tjänst, vilket inte tidigare har setts. Det är en samlad lösning med fullständig integration av Microsofts collaboration- och Ciscos telefoni- verktyg.

Business Together används idag av 450 000 användare som med den nya lösningen kan kombinera chatt, e-post, IP-telefoni, mobiltelefoner etc. De får också tillgång till avancerade funktioner från Cisco, som "presence" och "click-to-call" som ger en ny översikt över kollegornas tillgänglighet. Dessa funktioner är tillgängliga från Microsoft Office Communicator, Outlook, Office-paketet och SharePoint.

- Den ekonomiska krisen tvingar många internationella företag att effektivisera och öka de anställdas produktivitet. Med Unified Communication och collaboration kan man uppnå både delarna och med detta ökar intresset för lösningar såsom Business Together. Effektiva kommunikationslösningar är kraftfulla konkurrensparametra i dag, säger Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum, Orange Business Services.

- Presence-funktionen erbjuder stora effektivitetsvinster, särskilt i globala företag, där anställda skall ges möjlighet att snabbt få tag i varandra oberoende av geografi och tidszoner. Med presence får de en snabb överblick över samtliga kollegors tillgänglighet - om de är tillgängliga och på vilket media. Är min kollega i Turkiet på nätet, så han kan fångas lätt och snabbt på Messenger eller via IP-telefon, är han på spring skall han kontaktas på mobiltelefon, är han inte alls tillgänglig så får jag i stället tag i liknande person, förklarar Jan Aronson.

Enligt analytiker är Orange Business Services den första leverantören att erbjuda en paketerad lösning för Unified Communication. Detta ihop med Orange Business Services globala fokus ger Orange en alldeles särskild position.

- Bland de internationella telekommunikationsleverantörer har Orange Business Services den tydligaste globala strategin. Alla nya lösningar och tjänster från bolaget utvecklas med en global utbyggnad i åtanke från dag ett, och Orange Business Services har idag det bredaste utbudet av Unified Communication-lösningar baserade på globala aktörer som Avaya, Cisco, Microsoft och Alcatel-Lucent, säger Peter Hall, chefanalytiker på Ovum.

Om Orange: Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 123 miljoner kunder på Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom-gruppen hade en omsättning på 53,5 miljarder euro och mer än 182 miljoner kunder i 30 länder i slutet av 2008. Av dessa var 122 miljoner mobilkunder och 13 miljoner var bredbandskunder (ADSL). Orange är den tredje största mobiloperatör och den största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.

Gruppens strategi är en stark fokus på innovation, konvergens och effektiv kostnadskontroll, och syftar till att etablera Orange som en integrerad operatör och som föregångare för nya telekommunikationstjänster i Europa. Gruppen har fortsatt fokus på sin kärnverksamhet som nätverksoperatör och arbetar samtidigt målinriktat på att bredda sin position inom nya tillväxtområden. Gruppen har som mål att utveckla produkter och tjänster som är enkla och användarvänliga, samtidigt som man följer en hållbar och ansvarsfull affärsmodell.

Orange Business Services i Norden: Orange Business Services har 160 medarbetare i Norden på åtta kontor och kunderna innefattar bland annat Alfa Laval, det norska utrikesdepartementet, Hempel, Metsäliitto Group, Norske Skog, Ossur, Samskip, StatoilHydro och Trelleborg.

För mer information: www.orange-business.com, www.orange.com och www.francetelecom.com.

För ytterligare information kontakta:
Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum. Telefon direkt +46 8 51 91 3124. Mobil: +46 708 91 3124

Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se