ORBITAL SYSTEMS

Orbital Systems banbrytande och miljövänliga duschar redo för global lansering

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 09:31 CET

Malmö innovationsupphandlar Orbital Systems banbrytande duschsystem efter ett mycket framgångsrikt pilotprojekt under vilket staden sparat mer än 100 000 liter vatten på bara två månader. Affären offentliggörs samtidigt som CNN introducerar bolaget i sitt internationella program " Blueprint ", som uppmärksammar det allra senaste avseende avancerade design och teknik från hela världen.

Orbital Systems har utvecklat en revolutionerande vattenåtervinningsteknik för användning i hushållsapplikationer. Den patentskyddade teknologin möjliggör världens mest avancerad och effektiva duschsystem som sparar över 90 % vatten och 80 % energi samtidigt som vattnet blir renare än vanligt tappvarmvatten. De två första duschsystemen installerades på Ribersborg Kallbadhus under sommaren 2013. På två månader sparades mer än 100 000 liter vatten.

Uppfinningen fick redan från början internationell uppmärksamhet och drog tidigt till sig investeringar, bland annat från Niklas Zennström, grundare av Skype.

Mehrdad Mahdjoubi, grundare av Orbital Systems säger:

" Vi vet att vi måste spara vatten och energi globalt. Orbital Systems duschar gör detta utan att kompromissa om hygienen och komforten. Nu när produkten är utvärderad av kund och vi har fått vårt första återköp är vi redo för nästa steg, att lansera produkten globalt. Vårt mål är mycket enkelt: att hjälpa människor över hela världen att spara energi och vatten och samtidigt bidra till att skapa en hållbar framtid ".

Håkan Blixt, Områdeschef, Stadsfastigheter, Malmö Stad säger:

"Vi installerar Orbital Systems produkter för att kunna uppnå Malmös ambitiösa miljömål för 2020.

Detta kommer att spara vår stad energi och pengar samt bidra till ett mer hållbart samhälle”.

CNN International som når 270 miljoner hushåll världen över följde i förra veckan Orbital Systems i Malmö under ett par dagar för att spela in programmet Blueprint. Reportaget uppmärksammar det allra senaste avseende avancerad design och teknik från hela världen. Programmet sänds 21.00 svensk tid och berättar om företagets resa från industridesignskolan på Lunds Universitet till ett svenskt miljöteknikföretag.

För mer information kontakta:

Mehrdad MahdjoubiVD och grundare Orbital Systems
+46 (0) 40 619 55 55, mehrdad@orbital-systems.com

About Orbital Systems

We are a cutting-edge technology company in southern Sweden born put of Lunds Engineering University, having developed a disruptive water recycling technology based on space technology to be used in domestic appliances. Our patented technology makes the world's most advanced and efficient shower unit, saving up to over 90% water, 80% energy, whilst increasing comfort and hygiene. Sustainable Development is our driving force and can be traced in all of our work.

We are a cutting-edge technology company in southern Sweden, having developed a disruptive water recycling technology to be used in domestic appliances. Our patented technology makes the world’s most advanced and efficient shower unit, saving up to over 90% water and 80% energy, whilst increasing comfort and hygiene. Sustainable Development is our driving force and can be traced in all of our work.