ORC Software AB

Orc Software och Reuters offentliggör en ny lösning för futureshandel på Montrealbörsen

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 15:10 CET

Inom ramen för det strategiska samarbetet erbjuder Orc Software och Reuters Orc Softwares handelsmöjligheter i en så kallad ASP-lösning för den kanadensiska futuresmarknaden.

Orc Software är en ledande leverantör av handelsteknologi för market makers, professionella handlare och mäklare över hela världen, inklusive Kanada där Orc Software har en stark position på optionsmarknaden. Reuters tillhandahåller en betydande mängd marknadsinformation, en stark närvaro på finansmarknaderna och har erfarenhet av att bygga och administrera ASP-lösningar, vilket framgår av den dominerande marknadspositionen inom den kanadensiska aktiehandeln med Reuters CXTrader. Tillsammans kan bolagen skapa en flexibel, mäklarneutral handelslösning med utomordentlig prestanda och funktionalitet på ett stabilt nätverk till en låg kostnad.

Stephen Wilson, global chef för Reuters allianser, säger: "Vi är glada över möjligheten att arbeta med Orc och Montrealbörsen inom ett område av marknaden som får en allt större betydelse."

Nils Nilsson VD på Orc Software säger: "Vi ser stora möjligheter att tillsammans med Reuters erbjuda den kanadensiska marknaden en flexibel och mäklarneutral handelslösning. Med denna lösning kommer kunderna att få prestanda och funktionalitet i ett stabilt nätverk och till en låg kostnad."

"På Montrealbörsen är vi positiva till alla handelslösningar som bidrar till en effektiv och välordnad verksamhet på marknaderna. Vi är mycket nöjda med detta initiativ från Reuters och Orc Software. De kanadensiska derivatmarknaderna främjas då distributionsnätet utökas", säger Glenn Goucher, vice VD för affärsutveckling på Montrealbörsen.

För ytterligare information kontakta:
Orc Software
Anders Fogel, kommunikationschef tel: +44 20 7942 0949
Susanne Holmlund, Investor Relations tel: +46 8 407 38 50

Reuters
Yasmeen Khan, Reuters Media Relations tel: +44 207 542 0496 yasmeen.khan@reuters.com

Om Reuters
Reuters (www.about.reuters.com), det globala informationsföretaget, tillhandahåller viktig information som skräddarsys för professionella aktörer på finans-, medie- och företagsmarknader. Reuters information är tillförlitlig och ligger till grund för beslut som fattas världen över, baserade på bolagets goda anseende för snabbhet, saklighet och opartiskhet. Reuters har 16 000 anställda i 94 länder, varav 2 400 journalister på 197 byråer som arbetar mot 130 länder, vilket gör Reuters till världens största internationella nyhetsbyrå. År 2002 uppgick Reuterskoncernens omsättning till £ 3,6 miljarder.

Om Orc Software
Orc Software erbjuder teknologi för avancerade market makers, professionella handlare och mäklare. Orc-teknologin används i 19 länder och erbjuder marknadsaccess till mer än 70 börser. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsen och har verksamhet i Chicago, Frankfurt, Hongkong, London, Milano, Moskva, New York, Stockholm, St. Petersburg, Sydney, Tokyo, Toronto, Wien och Zürich. Under 2002 uppgick företagets omsättning till 275 miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 115 miljoner kronor. www.orcsoftware.com