ORC Software AB

Orc Software öppnar försäljnings- och supportkontor i Chicago

Pressmeddelande   •  Nov 24, 2003 23:26 CET

Orc Software öppnar försäljnings- och supportkontor i Chicago i syfte att kunna ta del av de marknadsmöjligheter som skapas i och med att handeln i Chicago blir alltmer elektronisk.

Chicago är sedan lång tid tillbaka centrum för världens options- och futureshandel samt har en stor koncentration av market makers och traders. USA i allmänhet och Chicago i synnerhet befinner sig i ett tillstånd av stark förändring med en allt tydligare utveckling mot elektronisk handel och nya aktörer som Eurex på marknaden. Förändringarna ger nya möjligheter för aktörer som Orc Software att förse traders och market makers i Chicago med avancerad tradingteknologi.

"Vi följer med spänning den ökande konkurrensen mellan börserna i Chicago och den ökade aktiviteten avseende elektronisk handel. Lokal närvaro i Chicago förbättrar högst väsentligt våra möjligheter att framgångsrikt kunna konkurrera på denna marknad, i synnerhet med våra nya produkter Orc Liquidator och Orc Futures", säger Nils Nilsson, VD för Orc Software.

Orc Software har redan ett betydande antal kunder i USA. De kommer nu att kunna erhålla support såväl från Chicago som från Orc Softwares befintliga kontor i New York. Chef för Chicagokontoret är Patrik Ristner. Patrik har lång erfarenhet av tradingverksamhet, senast som trader på Van der Moolen i Tyskland samt som chefstrader med ansvar för market making av aktiederivat och arbitragehandel på JP Nordiska i Sverige (numera Kaupthing Bank).

Orc Softwares teknologi möjliggör handel på alla de ledande options- och futuresbörserna i Chicago och totalt kan Orc Softwares kunder handla på mer än 70 börser runt om i världen. Med det nya kontoret i Chicago kommer Orc Softwares globala kontorsnät omfatta 14 kontor i Chicago, Frankfurt, Hongkong, London, Milano, Moskva, New York, Stockholm, St. Petersburg, Sydney, Tokyo, Toronto, Wien och Zürich.

För ytterligare information kontakta:
Anders Fogel, Kommunikationschef tel: +44 20 7942 0949
Susanne Holmlund, Investor Relations tel: +46 8 407 38 50
Patrik Ristner, Chef Chicago tel: +1 312 214 3170
www.orcsoftware.com

Orc Software erbjuder teknologi för avancerade market makers, professionella handlare och mäklare. Orc-teknologin används i 19 länder och erbjuder marknadsaccess till mer än 70 börser. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsen och har verksamhet i Chicago, Frankfurt, Hongkong, London, Milano, Moskva, New York, Stockholm, St. Petersburg, Sydney, Tokyo, Toronto, Wien och Zürich. Under 2002 uppgick företagets omsättning till 275 miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 115 miljoner kronor.