ORC Software AB

Orc Softwares system för avancerad handel lanseras för Solaris 10

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 11:03 CEST

Stockholm – 3 oktober 2005 – Orc Software (SSE: ORC) meddelade idag att Orc-systemet, ett system för avancerad market making, handel och mäkleri, kommer att tillhandahålla stöd för operativsystemet Solaris 10. Detta stöd kommer att finnas tillgängligt i version 5.2 av Orc-systemet som lanseras i slutet av fjärde kvartalet 2005.

Donna Rubin, Senior director för avdelningen financial services industry på Sun Microsystems, säger följande: “Det gläder oss att Orc tillfredsställer kundernas efterfrågan på Solaris 10 med sina senaste produkter. Solaris 10 är utan tvekan det populäraste operativsystemet för algoritmiska handelsapplikationer. Solaris 10 erbjuder oöverträffad prestanda, ökad tillförlitlighet och optimal effektivitet med unika funktioner som DTrace och Solaris Containers.”

Orc-systemet har sedan tidigare stöd för Solaris 8 och Solaris 9. I och med det nya stödet för Solaris 10 får kunderna tillgång till bättre nätverksprestanda för onlinetransaktioner i realtid och en diagnostikfunktion för att snabbt kunna hitta problem med eventuella flaskhalsar. En förhandsversion av Orc-systemet 5.2 finns tillgänglig redan idag för befintliga kunder.

Orc-systemet är ett kraftfullt och heltäckande system för avancerad market making, handel och mäkleri. Det är speciellt utvecklat för att tillgodose marknadens krav på hantering av stora handelsvolymer, snabb exekvering och övergripande riskhantering. Systemet erbjuder direktaccess till över 100 marknader över hela världen, inklusive alla större börser, ECN:er och andra likviditetspooler.

Joakim Johansson, Vice VD och Forsknings och utvecklingschef på Orc Software, säger: “Stabilitet och tillförlitlighet i kombination med hög prestanda är absolut nödvändiga egenskaper hos ett handelssystem. Att uppfylla dessa krav är av yttersta vikt för våra kunder. Det är ett naturligt steg i vårt samarbete med Sun att lägga till stöd för deras senaste system eftersom företaget bevisligen har starka produkter inom detta område.”

För ytterligare information kontakta:

Chris Patmore
660° för Orc Software
E-post: chris.patmore@660degrees.com

Maria Liw
Marknadsföringschef
E-post: maria.liw@orcsoftware.com

Orc Software erbjuder teknologi för avancerad handel, market making och mäkleri. Den avancerade plattformen ger direktaccess till över 100 marknader och möjligheter att handla flera olika tillgångsklasser. Med Orc-teknologin kan kunderna kan hitta fler handelsmöjligheter, utveckla mer komplexa handelsstrategier och skapa högre vinster på varje transaktion.

Cirka 200 kunder i 22 länder förlitar sig på Orc Softwares teknologi, inklusive investmentbanker, trading- och market makingfirmor, mäklarhus, institutionella investerare och hedgefonder.

Orc Software grundades 1987 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Företaget har över 180 anställda på 14 kontor i 12 länder och är noterat på Stockholmsbörsen (SSE: ORC). Under 2004 uppgick företagets omsättning till 27 miljoner euro med ett rörelseresultat på 3,3 miljoner euro. www.orcsoftware.com.