ORC Software AB

Orc Softwares teknologi för mobil handel i Sony Ericssons nya smartphone P910

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2004 12:59 CEST

Orc Software, ledande leverantör av teknologi för avancerad market making, professionell handel och mäkleri, meddelar att företagets teknologi för mobil handel kommer att ingå i Sony Ericssons smartphone P910, via det nyligen grundade bolaget Promyzer.

Den nya produkten innebär en betydligt större rörlighet för investerare, professionella såväl som privata, med bibehållen kontroll över händelser i marknaden. Sony Ericssons smartphone P910 gör det möjligt för användaren att erhålla aktuella kurser, nyheter, meddelanden och då Orc Softwares marknadskopplingar kommer att användas blir det möjligt att övervaka och handla med alla instrument som stöds av Orc-systemet.

"Promyzer i P910 för upp den mobila värdepappershandel på en helt ny nivå. Orc Software, leverantör av teknologi för professionell handel, har noggrant valts ut för detta samarbete", säger Ulf Wretling, chef för Content Development på Sony Ericsson.

"Trådlös access till marknaderna är ett naturligt nästa steg för investerare som idag övervakar och/eller aktivt sköter sina placeringar. Med denna trådlösa produkt kan handlare och privatplacerare övervaka och handla med värdepapper i realtid på ett stort antal marknader samt få personliga meddelanden om aktuella marknadshändelser och nyheter", säger Mats Bergström VD på Promyzer.

"Orc Softwares strategi är att bredda användandet av Orc-teknologin. Genom att komplettera med nya, innovativa teknologier ger vi nuvarande kunder ett mervärde och kan även nå nya målgrupper och områden. Detta projekt är en möjlighet för oss på Orc Software att utforska möjligheterna för vår teknologi på den mobila arenan", säger Nils Nilsson, VD på Orc Software.

För mer information:
Anders Fogel, Kommunikationschef, +44 20 7942 0950
Susanne Holmlund, Investor Relations, +46 8 407 38 50

Om Promyzer
Promyzer är en leverantör av mjukvaruprodukter för mobil handel i finansiella instrument som aktier, optioner, futures, räntor, valutor och råvaror. Produkterna är framtagna för att integreras med tradingsystem hos fondförvaltare, banker och fondkommissionärer. Genom användning av Orc Softwares system för professionella handlare och market makers, erbjuder Promyzer det senaste inom mobil handel och kopplingar till mer än 80 börser världen över. Promyzer AB är ett bolag samägt av Orc Software (publ.) och TrustLink.

Om Orc Software
Orc Software erbjuder teknologi för avancerade market makers, professionella handlare och mäklare. Orc-teknologin används i 20 länder och erbjuder marknadsaccess till mer än 80 börser. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsen och har verksamhet i Chicago, Frankfurt, Hongkong, London, Milano, Moskva, New York, Stockholm, St Petersburg, Sydney, Tokyo, Toronto, Wien och Zürich. Under 2003 uppgick företagets omsättning till 249 miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 74 miljoner kronor. www.orcsoftware.com