ALSTOM Sweden AB

Order på 80 miljoner kronor till ALSTOM Power Sweden i Västerås

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 09:52 CEST

ALSTOM Power Sweden i Västerås har i konsortium med Waplans Mekaniska Verkstads AB fått beställning från Vattenfall AB Vattenkraft värd ca 80 miljoner kronor. Ordern omfattar ny generator, turbinåtgärder inklusive nytt löphjul, nytt slutet kylsystem och distribuerad utrustning för kontroll av hjälpsystem till Gejmåns kraftverk, som är beläget i Umeälven.

– Renoveringen innebär att den ursprungliga maskinen från 1969 byts ut mot ett helt nytt aggregat. Syftet med renoveringen är att säkerställa driften under minst lika många år till, säger Peter Fröst, ansvarig för försäljning av vattenkraftgeneratorer på den nordiska marknaden.

ALSTOMs åtagande omfattar komplett installation av helt ny generator, slutet kylsystem och distribuerad kontrollutrustning för kylsystem och tryckoljesystem samt leverans av turbinhjul. Waplans ansvarar för övrig turbinutrustning och installation. Kort avställningstid har mycket hög prioritet då Gejmåns kraftstation bara har ett aggregat. Den gamla maskinen stoppas i juli 2007 och den nya skall vara klart för driftstart i november 2007.

ALSTOM Power Swedens vattenkraftsenhet sysselsätter ca 55 personer i Västerås och Sundsvall och är ledande leverantör i Norden inom vattenkraftområdet.

Presskontakt:

Ann-Kari Edenius
Tel. : 08-723 65 88
ann-kari.edenius@transport.alstom.com

Teknisk information:

Peter Fröst
Tel.: 021-326503
peter.k.frost@power.alstom.com

www.power.alstom.com
www.alstom.se

ALSTOM är en världsledande leverantör av infrastruktur för energi och transport, som kännetecknas av stark innovationskraft och miljövänlig teknologi.

I Sverige har vi anor sedan 1890-talet. Några svenska referenser är uppgraderingen av Ringhals och Oskarshamn och SJ:s nya dubbeldäckare. I Sverige arbetar 800 personer med alla typer av elproduktionsanläggningar, rökgasrening, leveranser av tåg och underhåll. Huvudorter för ALSTOM är Finspång, Stockholm, Västerås och Växjö.