Ordfront

Ordfront ger ut Le Monde Diplomatique på svenska

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 10:47 CEST

Le Monde Diplomatique är en av världens ledande politiska tidskrifter. Den utkommer förutom i Frankrike i 29 andra länder. På svenska utkommer den nu som pocketbok med fyra nummer per år. Ordfront ger ut de bästa artiklarna från den månatliga franska modertidningen samt utvalda artiklar från andra upplagor.

- Med Le Monde Diplomatique på svenska öppnar vi ett fönster till den internationella debatten, säger föreningen Ordfronts ordförande Stefan Carlén. Vi är glada över att kunna publicera detta mycket välrenommerade organ som driver en intelligent och analyserande radikal journalistik. På sikt vill vi också göra det möjligt för svenska skribenter att publicera sig i denna internationella tänkande miljö.

Utgivningen på svenska är ett samarbete mellan Ordfront, det finska förlaget Into och Le Monde Diplomatique. Det första numret ges som en gåva till alla medlemmar i Ordfront och skickas nu ut som recensionsexemplar.

- Vi har märkt ett sug efter just denna form av internationella analyser. Ordfront magasin är idag en av få tidskrifter som satsar på det. Men allt kan inte rymmas i magasinet och därför vill vi komplettera med Le Monde Diplomatique. Vi kommer att fortsätta utveckla ett samarbete med likasinnade förlag och tidsskrifter i hela världen. Vi ser stora möjligheter för en svensk Le Monde Diplomatique att hävda sig i vår inhemska debatt, säger Fredrika Morén, VD på Ordfront.

För frågor kontakta:

Stefan Carlén - 070-635 44 16